Wilders bekritiseert Van der Plas over steun dwangwet: 'Ongelofelijk'

• woensdag 5 juli 2023
  • Categorie: , , ,
  • Caroline van der Plas, leidster van de BBB, heeft aangegeven alsnog open te staan voor de spreidingswet.

SERRE VERWEIJ 4-7-2023

Met deze wet kan de regering gemeenten dwingen asielzoekers op te nemen. Wel wil ze bijvoorbeeld een maximum quota van 15.000 asielzoekers. PVV-leider Geert Wilders reageerde geschokt op de aankondiging. 'Ongelooflijk. De PVV wil zeker GEEN dwangwet en NUL asielzoekers er meer bij. Wij hebben onze portie wel gehad,' zegt wilders.

Van der Plas stelt meerdere eisen om bereid te zijn te kijken naar de spreidingswet. De BBB-leidster wil dat asielzoekers niet verdeeld worden naar oppervlakte per gemeente, maar naar inwonertal, en dat statushouders geen voorrang mogen krijgen op de woningmarkt. Wilders vindt deze opening echter onacceptabel.

'Nederland is overbevolkt en zit propvol. We hebben een tekort aan huizen enz en kunnen die miljarden beter aan onze eigen mensen besteden! Ik ben er helemaal klaar mee,' zegt Wilders.