Revolutie voor de revolutie uitbreekt

• zaterdag 22 juli 2023
  • Categorie:
  • Romke D’13, het eerste van een vijftal uit de Pluchen Revolutie-serie. Helaas nog steeds angstaanjagend actueel.

Rients Hofstra 22-07-2023

Romke D’13 geeft een aanzet tot een revolutie zonder wapengekletter en bloedvergieten. Bij toepassing van de goed werkbare voorstellen wordt Nederland veel professioneler en ook nog eens democratischer bestuurd. Gelovigen zouden bevrijd kunnen worden van dwingende dogma’s en van hel en verdoemenis predikende priesters. Verpakt in een romanvorm, luchtig met humor en zelfspot. Om zware onderwerpen helder en duidelijk te benaderen is er een constructie gevonden, waarbij onder het genot van een drankje, diverse maatschappelijke problemen worden besproken met niet alledaagse voorstellen, ideeën en oplossingen. Romke D´13 geeft de lezer volop ammunitie om al lezend kritisch door te denken.

Politiek wordt afgerekend met eigen- en partijbelang. Landsbelang is het uitgangspunt. Ministers komen voor de lange termijn, vrij van partijdicipline. Ze worden democratisch benoemd, gecontroleerd door de Tweede Kamer en kunnen ook ontslagen worden. Meerdere staatssecretarissen, namens grote belangengroeperingen, houden de minister scherp, komen ook ´uit het veld´. Geen compromissen meer tussen ministeries, geen gedoogbeleid, geen uitsluitingen, geen piketpaaltjes, geen achterkamertjes. Churchill klaagde over de democratie, vond het helemaal niets, maar had geen alternatief. Romke D’13 komt met de oplossing, die Thorbecke had willen bedenken. Een aantal prominenten kon geen gaten schieten in mijn systeem, waar ministers als ongebonden vakmensen worden aangesteld.

Het omgekeerde geloof is ideaal voor gelovigen die de onheilprekers zat zijn, dogma’s verafschuwen. Verder krijgt onderwijs een ruim podium, evenals diverse aan de geschiedenis ontleende onderwerpen, onderling met vele dwarsverbanden verbonden. Zelfs voetballiefhebbers komen aan hun trekken: ook hier enkele vernieuwingen. Tenslotte is het einde zeer verrassend. Je zou het zomaar een maatschappijkritische, religieuze, politieke, historische, filosofische, humoristische thriller kunnen noemen.

Ter beoordeling hier het complete hoofdstuk 28

De nieuwste, maar ook de voorlaatste druk van dit boek is bij mij rechtstreeks te bestellen (nog gesigneerd ook) via het bestelformulier hieronder. De eerdere druk kan ik met korting aanbieden. (Dat heeft wel een andere cover, is inhoudelijk amper tot niet verschillend.)
    In combi met andere titels hier op de site kan ik extra korting geven.

Rients Hofstra

.