Probleem met blauwalg onopgelost: Amstelmeer niet diep genoeg. ’Eerste keer dat dit niet werkt’

• maandag 17 juli 2023
  • Categorie: , , ,

•  HOLLANDS KROON - WESTERLAND Ondanks verwoede pogingen met pompen is het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier er (nog) niet in geslaagd het zwembassin bij het Lutjestrand vrij van blauwalg te houden.

Lars van der Bel 17-7-2023

Het probleem: het Amstelmeer is niet diep genoeg.

De constatering volgt op een waarschuwing voor blauwalg anderhalve week geleden. De strekking daarvan: u mag voorlopig blijven zwemmen, maar kijk wel uit. Voor menigeen moet dat als een verrassing zijn gekomen, omdat precies twee jaar geleden een bassin in het leven werd geroepen dat juist dat moest voorkomen.

Het onderliggende principe van de vermeende oplossing klonk simpel: het bassin scheidt zwemwater van de rest van het Amstelmeer, waarna het water in het bassin stelselmatig wordt ververst. Zo zou er de hele zomer door kunnen worden gezwommen bij het Lutjestrand, ook als het Amstelmeer zou worden geteisterd door blauwalg.

Het probleem dat nu naar voren is gekomen, heeft betrekking tot de bron van het ’verse water’. Dat is in dit geval het Amstelmeer zelf. Normaal gesproken zou dat geen probleem moeten zijn omdat het verse water wordt opgepompt uit delen van het meer waar blauwalg minder voorkomt: de dieptes.

„De aanvoerlijn gaat tot zeven meter diepte”, verheldert Jorrit Voet namens Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK). „Maar naar wat nu blijkt zit daar ook blauwalg en blijven we het in feite rondpompen.”

Tweehonderd meter

Een oplossing zou kunnen zijn om de aanvoerlijn te verlengen naar het diepste punt van het meer, op elf meter onder de oppervlakte. Het probleem daarbij is dat de aanvoerlijn drie keer zo lang zou moeten worden als de huidige (200 meter) en dat dit veel kosten met zich meebrengt. Bovendien valt niet met zekerheid te zeggen dat het water daar wél vrij van blauwalg is.

„Dit is de eerste keer dat we zien dat dit systeem niet werkt. We hebben het bijvoorbeeld ook aangelegd in het Geestmerambacht, met een aanvoerlijn tot acht meter diepte, en daar werkt het wel. We denken dat het te maken heeft met de diepte van het meer.”

Ter verduidelijking: waar het Amstelmeer tot elf meter diepte gaat, is het meer in recreatiegebied Geestmerambacht ruim dertig meter diep. In de praktijk betekent meer diepte lagere watertemperaturen en relatief gezien meer water waar de zon niet komt. Dat alles bij elkaar staat juist weer gelijk aan remmende omstandigheden op de groei van blauwalg. Ook betekent dit dat er meer ’vers water’ is waar aanspraak op kan worden gemaakt.

Pomptijden

Vorig jaar juli werden bij wijze van proef de pomptijden al aangepast. Tot dat moment pompte men van zeven uur ’s morgens tot zeven uur ’s avonds. Omdat blauwalg bij licht naar de oppervlakte komt en bij donker naar de bodem zakt, werd besloten pas vanaf tien uur ’s morgens te gaan pompen.

Hoewel ook dat geen soelaas blijkt te hebben geboden, weet Voet dat het waterschap het bijltje er niet bij neergooit: „We onderzoeken wat we kunnen doen met de bestaande pomp en aanvoerlijn.” Ook weet Voet dat de gemeente Hollands Kroon een proef gaat doen met beluchten, waarbij zuurstof wordt toegevoegd aan het water. Normaal gesproken gedijt leven daarbij, maar bij algen is dat - net als bij planten - anders: zij gedijen juist bij de aanwezigheid van koolstofdioxide (CO2).

„Veel regen en lagere temperaturen zijn de beste oplossing, maar dat zwemt weer niet zo lekker”, aldus Voet.

Irritatie

Blauwalg is een bacterie die tot huidirritatie kan leiden, zoals een jeukende of branderige huid. En wie water binnenkrijgt kan te maken krijgen met maag- en darmklachten.

Groei van de bacterie vindt met name plaats in de zomer als oppervlaktewater opwarmt. Behalve het Amstelmeer doet het probleem zich overal in den lande voor, vooral in plassen en meren waar veel voedingsstoffen aanwezig zijn en een sterke stroming ontbreekt.

Op www.zwemwater.nl is te zien waar blauwalg zich voordoet.

Noordhollands Dagblad