Na afhaken Rutte is het tijd dat rechtse meerderheid gaat regeren

• dinsdag 11 juli 2023
  • Categorie:
  •  Mark Rutte durfde in zijn asielbeleid eindelijk ergens een punt te zetten en bracht zijn vierde kabinet ten val.

11-7-2023

Nu Rutte vertrekt als VVD-leider, is het tijd voor een echte rechtse meerderheid, schrijft Eric Vrijsen: kiezers stemmen al twintig jaar voor doortastend migratiebeleid, maar moesten zich tevreden stellen met compromissen van centrumkabinetten.

Opeens was het voorbij. Na bijna dertien jaar als premier te hebben gediend, trok Mark Rutte zich terug. Hij is niet meer beschikbaar als VVD-lijsttrekker en verlaat na de komende formatie de politiek. De grootste partij moet op zoek naar een nieuwe leider.

ERIC VRIJSEN
    Redacteur Eric Vrijsen (1957) volgt voor EW sinds 1994 de Nederlandse politiek.
    Eric Vrijsen

Rutte had naar eigen zeggen nog wel ‘ideeën en energie’, maar in het politieke meerstromenland kampte hij met een steeds vijandiger omgeving. De motie van afkeuring van D66 en CDA in het ‘functie-elders-debat’ van 2021 dreunt nog altijd na. De overwinning van BBB bij de laatste Statenverkiezingen ondermijnde Ruttes positie als regeringsleider. De onoplosbare verdeeldheid in het kabinet over de asielmaatregelen, was de druppel die de emmer deed overlopen.

RUTTE MAAKT ER RESOLUUT EEN EINDE AAN

Rutte maakte er resoluut een einde aan, zijn partijgenoten in verbijstering achterlatend. Zij dachten dat hij ‘van elke straatsteen op het Binnenhof hield’ en dat hij eindeloos veel kabinetten zou leiden. Slechts enkele insiders voorzagen dat hij op een manier zou vertrekken zoals hij dat in 1997 deed als lid van het VVD-bestuur. Nota bene in een verkiezingscampagne gaf hij er opeens de brui aan. Resoluut foetsie.

Vrijdag 7 juli 2023 gingen ze uit elkaar. Niet eens met slaande deuren, maar als partners die langzaam ontgoocheld raakten. Ze hadden het braaf geprobeerd, de verschillen bleken ‘onoverbrugbaar’.

Rutte IV bracht in anderhalf jaar heus iets tot stand. Wapenhulp aan Oekraïne en – zij het veel te laat – ­extra budget voor Defensie. Daverende miljardensteun om de koopkracht overeind te houden toen de energieprijzen steigerden. Een stug compromis over een nieuw pensioenstelsel, waarvan niemand weet of het heilzaam dan wel rampzalig zal uitpakken. Politieke consensus over de – ook weer met miljarden ondersteunde – energietransitie.

NOODSTOP GEZINSHERENIGING ESSENTIEEL ONDERDEEL NUCHTER IMMIGRATIEBELEID

Het kabinet bleef op andere punten steken. Zelfs met een formidabele pot van 25 miljard euro lukte het niet de boerenstand te paaien voor stikstofreductie. Ook voor gedupeerden van de Toeslagenaffaire en de Groninger gasbevingen lagen miljarden klaar. Het chagrijn bleef. Het onvermogen de migratiestroom te beteugelen, werd de ministersploeg fataal.

Ze waren er bijna. Er lag een pakket maatregelen. Het struikelblok was een plan voor een noodstop bij gezinshereniging. Linkse partijen beoordeelden dat als inhumaan oorlogskinderen pesten, maar het is een essentieel onderdeel voor een nuchter immigratiebeleid. In het dichtstbevolkte land van Europa kun je niet elk jaar een stad met de omvang van Tilburg aan de drukte toevoegen. Rutte durfde ergens een punt te zetten.

BIJ VERKIEZINGEN LAATSTE 20 JAAR WAS ER VRIJWEL ALTIJD RECHTSE MEERDERHEID

Bij de zeven verkiezingen van de afgelopen twee decennia was er vrijwel altijd een rechtse meerderheid: 95 zetels in 2002, 82 in 2003, 74 in 2006, 78 in 2010, 72 in 2012, 77 in 2017 en 80 in 2021 voor VVD, PVV, CDA, LPF, FVD, JA21 en SGP gezamenlijk. Kiezers wilden een doortastend migratiebeleid, maar dat kregen ze niet. Ze moesten zich tevreden stellen met compromissen van centrumkabinetten. Rutte, in 2003 aangetreden als staatssecretaris, maakte het van nabij mee.

Logisch, dat de VVD-premier na wekenlang stoeien zijn eindvoorstel presenteerde. Op momenten van grote ­toestroom zou het aantal gezinsherenigingen worden gemaximeerd op tijdelijk tweehonderd per maand. Ook zou er dan een wachttijd komen. D66 en ChristenUnie weigerden dat plan voor hun rekening te ­nemen. Einde oefening. Half november nieuwe verkiezingen.

Op basis van haar winst bij de Statenverkiezingen in maart wordt een eclatante zege van Caroline van der Plas’ BBB verwacht. Maar dat staat nog lang niet vast. Doet ook Pieter Omtzigt mee met een eigen partij, dan vluchten ontevreden kiezers ook zijn kant op. Omtzigt kan zich bij de BBB aansluiten, maar daar lijkt het niet op. Insiders weten dat hij weinig affiniteit heeft met de bio-industrie.

VAN DER PLAS WIL NET ALS BIJ STATENVERKIEZINGEN DE VVD VERSLAAN

Van der Plas wil net als bij de Statenverkiezingen de grootste worden. Met een VVD zonder Rutte is die kans extra groot. Maar zien de kiezers haar ook als potentieel regeringsleider?

Een oude Haagse rot verzuchtte het weekeinde na de val van het kabinet: ‘Het is al moeilijk zat om te regeren op basis van het vertrouwen van de kiezers. Van der Plas zou straks moeten regeren op basis van het wantrouwen van de massa.’ Een extra zware klus.

Hier en daar klinkt de zorg of het land nog bestuurbaar is. Want ja, de politieke versplintering. En nu ook nog zonder de geitenpaadjes van Rutte. Adieu, Mark!

Maar kiezers zijn consequent, het zijn de partijen die zweven. Als BBB in november net zoveel kiezers wegkaapt bij de VVD als in maart bij het CDA, ontstaat er een stabiele centrum-rechtse partij waarbij de andere kunnen aanschuiven.

ELSEVIER