Kijkbuijs #1: Hoe buigen we polarisatie om in een vuist richting de macht?

• dinsdag 4 juli 2023
  • Is polarisatie een bewuste strategie van machthebbers om hun macht te behouden en te vergroten?

4-7-2023

Zie HIER de uitzending

Is polarisatie een bewuste strategie van machthebbers om hun macht te behouden en te vergroten? Een verdeelde samenleving kan immers veel minder goed een vuist maken om verandering af te dwingen. In zijn eerste column legt Laurens Buijs uit hoe we hiermee om kunnen gaan.

Mensen staan lijnrecht tegenover elkaar op tal van onderwerpen, zoals gender, klimaat en de oorlog in Oekraïne. Dit komt de macht goed uit, want van een verdeelde samenleving heeft zij minder te vrezen.

Maar die verandering is wel hard nodig, vindt Buijs. Daarom moeten we manieren vinden om elkaar te vinden. Hij pleit ervoor om na te denken over verhalen die ons meer verenigen en waarin we onszelf herkennen. “Pas als het ons lukt om de verdeeldheid in de samenleving op te heffen, door meer na te denken over verhalen die ons verenigen, kunnen we met elkaar de veranderingen afdwingen die nu zo hard nodig zijn,” zegt hij.

Redactie Blckbx