Geen verrassingen: ‘Zeg duidelijk met wie je wilt regeren’

• vrijdag 14 juli 2023
  •  SYP WYNIA in gesprek met PIM VAN GALEN

14-7-2023

Partijleiders moeten zich voor de Tweede Kamerverkiezingen van november 2023 klip en klaar uitspreken over wat de hoofdpunten van hun beleid zijn en met wie ze dat bij voorkeur realiseren, zegt SYP WYNIA in gesprek met PIM VAN GALEN voor WWTV. ‘Het is onverteerbaar dat lijsttrekkers de kiezers in het ongewisse laten over hun beleid en hun favoriete regeringspartners. ‘Dat is geen democratie zoals democratie bedoeld is’. Dit gesprek is behalve op YouTube ook te volgen als podcast, zowel via Spotify als via Apple-podcast. Het ergert Wynia dat het onder Haagse politici de gewoonste zaak wordt gevonden om zich niet helder uit te spreken over met wie ze bij voorkeur regeren. Zo worden verkiezingen een soort populariteitspoll, waarbij kiezers maar moeten afwachten wat er met hun stem gebeurt. Syp Wynia pleit daarom voorafgaand aan de verkiezingen voor stembusakkoorden, lijstverbindingen, allianties en eventueel ook voor ‘schaduwkabinetten’ naar Brits voorbeeld, waarbij je als kiezer voor de verkiezingen zelfs al weet wie je waarschijnlijk als minister kunt verwachten. Want dat is een tweede zwart gat in Nederland: na de eindeloze kabinetsformatie met een uitkomst die weinig met de kiezersuitspraak te maken hoeft te hebben komt er een kabinet met allerlei nieuwe gezichten waar de kiezer ook al niets over te zeggen heeft gehad. Wynia’s Week verschijnt iedere woensdag en zaterdag. Tientallen vooraanstaande auteurs brengen verrassend nieuws en scherpe achtergronden. De lezers, kijkers en luisteraars maken dat met hun vrijwillige bijdragen mogelijk. Bent u al donateur van Wynia’s Week? Doneren kan HIER: https://www.wyniasweek.nl/doneren/ Hartelijk dank!