CDA furieus over Beemsterboer als gedeputeerde voor BBB

• Categorie: , , ,
  •  Haarlem - BBB, VVD, PvdA en GroenLinks vormen provinciaal college

Peter Schat 5-7-2023

Indachtig het credo ’zorgvuldigheid voor snelheid’ leken de coalitiebesprekingen in Noord-Holland, ondanks de ingewikkeldheid van de combi

BBB, VVD, GroenLinks en PvdA, naar buiten toe rimpelloos te verlopen. Totdat uitlekte dat CDA-prominent Jelle Beemsterboer uit Schagen gedoodverfd is als gedeputeerde voor BBB. Het CDA is furieus.

BBB, VVD, PvdA en GroenLinks vormen provinciaal college

Op de dag dat de onderhandelaars bekend maakten er zestien weken na de verkiezingen uit te zijn hoe de coalitie wordt, is er dan toch een rel. ,,Dat hij deze keuze maakt is ongeloofwaardig’’, reageren een verbijsterde Dennis Heijnen en Willemien Koning-Hoeve, Statenleden voor het CDA, op de keuze van Beemsterboer.

Hij was jarenlang CDA-wethouder in Schagen, vice-voorzitter van CDA-Schagen, voorzitter van de Noord-Hollandse afdeling van het CDA, voerde campagne voor CDA voor de afgelopen Statenverkiezingen en schreef mee aan het CDA-verkiezingsprogramma.

Beemsterboer was maandag bij een BBB-werkbezoek in Andijk. Hij zit volgens Heijnen nog in diverse app-groepen van het CDA. ,,De meeste is hij uitgegooid, maar tot maandag was hij er nog actief in’’, aldus Heijnen. ,,Het is duidelijk dat hij als CDA’er niet meer kan functioneren.’’

Het gerucht zong rond, maar het werkbezoek was kennelijk de druppel. Plus dat de vier aanstaande coalitiepartijen dinsdag aankondigden ’eruit te zijn’ en donderdag hun programma willen presenteren. Tot dat moment wil Beemsterboer zelf niets over de ontstane rel zeggen. ,,Ze willen dan alles als één geheel presenteren en als dan een deel ervan al als nieuws eruit is gegaan, gaat dat ten koste van de anderen en daarom hou ik me op de vlakte’’, aldus Beemsterboer, ,,Gesteld dat het waar zou zijn, natuurlijk, is het niet netjes als ik er nu al uitspraken over doe.’’

Ook BBB-fractieleider Ingrid de Sain wil er niets over kwijt. ,,Het proces is de hele tijd goed verlopen en tot donderdag ga ik er niets over zeggen om dat niet te verstoren. Wat op de weegschaal ligt is daarvoor te groot en te zwaar, dus ik ga niks ontkennen of bevestigen.’’

Van de andere kandidaat-gedeputeerden is duidelijk dat Esther Rommel weer opgaat voor de VVD en Jeroen Olthof een zetel in GS namens PvdA gaat bezetten. De presentatie van het coalitieakkoord en het beoogd college van GS is donderdag. De installatie volgt naar verwachting maandag 17 juli.

De vier coalitiepartijen hebben samen 30 van de 55 zetels in de Staten van Noord-Holland. BBB en VVD hebben er beide acht en PvdA en GroenLinks zeven. De vier partijen sloten het akkoord onder leiding van de formateurs Ankie Broekers-Knol en Bernt Schneiders.

Noordhollands Dagblad