16 miljoen bomen gekapt voor plaatsing windmolens in Schotland

• donderdag 20 juli 2023
  • De Schotse regeringspartij SNP heeft toegegeven dat er maar liefst 16 miljoen bomen zijn gekapt om plaats te maken voor windmolens. Dit gebeurde op land dat in handen is van de overheid.

MARIT NUBÉ 20-7-2023

De onthulling is gedaan door de staatssecretaris van Landbouw, Mari Gougeon. Zij schat dat er 15,7 miljoen bomen sinds 2000 zijn gekapt om plaats te maken voor windmolens, meldt Telegraph. Het land is in handen van de overheidsinstantie FLS, die landgronden beheert en onderhoudt.

Omgerekend zijn er in de afgelopen 23 jaar gemiddeld zo'n 1.700 bomen per dag gekapt. In totaal gaat het om 7.858 hectare land dat is vrijgemaakt. Gougeon benadrukt wel dat de eigenaren van windparken ter compensatie ergens anders bomen dienen te planten. Of dit ook daadwerkelijk gebeurt, is vooralsnog onduidelijk.

Bovendien is het einde nog niet in zicht. Momenteel levert Schotland al ruim de helft van de totale hoeveelheid windenergie in het Verenigd Koninkrijk, maar de huidige Schotse regering wil het aantal windmolens in het land nog verder opschroeven. Daarnaast wil de regering oude windmolens gaan vervangen met nieuwe, nog grotere windmolens. Dit proces heet 'repowering'. Eerder dit jaar werd er gesproken over nieuwe windmolens van wel 260 meter hoog.

Hoe dan ook is het conservatieve parlementslid Liam Kerr zich een ongeluk geschrokken. Hij stelt dat het publiek "verbijsterd" zal zijn om het totaal aantal gekapte bomen. "Ik ben vele malen gecontacteerd door plattelandsgemeenschappen in het hele land die twijfels hadden over de plaatsing van deze windmolens. Ze hadden legitieme zorgen, niet alleen om de visuele impact, maar ook om de schade aan dieren in het wild en het bedrijfsleven. Nu zien we dat bij deze bomen aanzienlijke schade", stelt hij tegenover Gougeon.

De natuurorganisatie van de overheid, FLS, beweert sinds 2000 meer dan 500 miljoen bomen te hebben geplant. Ook stelt een woordvoerder tegenover Telegraph dat meer dan 600.000 Schotse huishoudens draaien op windenergie.

NieuwRechts

Dekker zei

Hoe milieu vriendelijk zijn windmolens nou echt?
    Als we het artikel lezen over de gekapte bomen die het leefmilieu van duizenden vogels en zoogdieren om zeep gebracht hebben dus helemaal niet. Daar komt nog bij, zo werd me door een expert verteld, dat veel windmolens niet eens zijn aangesloten. Ook dat het vogelmoordenaars zijn en zeezoogdieren moordenaars, ze lekken het uiterst giftige hexafluoride gas, ze gebruiken 800 ltr smeerolie per jaar, ze strooien het uiterst giftige pfas in de rondte komen van de delaminatie van de wieken zodat het in onze voedselketen terecht komt, het is veel te duur om de wieken die na 15 afgeschreven zijn en omdat het te duur is om de wieken te recyclen, worden ze verscheept naar arme landen om daar in uitgestrekte velden begraven te worden, de stof gebruikt in der magneten komt uit China waar een streek ter grote van de provincie Utrecht totaal vergiftigd is en waar niets meer leeft of kan leven en ten slotte: Hoe meer windmolens hoe hoger onze energie rekening wordt vanwege de aanleg van die ondingen, de aanleg van de grondkabels en de torenhoge subsidies die allemaal voor rekening zijn van de burgers.
    Dat noemen de regeringspartijen aangevuld met de communisten van Groen Links en PvdA dan "SCHONE ENERGIE". Keer op keer laten de mensen zich beetnemen en nemen niet de moeite om eens te controleren of het wel waar is wat dag in dag uit door media en overheid wordt beweerd.