Valt BBB door de mand? 'Zolang het maar haalbaar en betaalbaar is'

• vrijdag 30 juni 2023
  • Categorie: , , ,
  •  Tijdens het Tweede Kamerdebat over het klappen van het landbouwakkoord stelde FVD-politicus Pepijn van Houwelingen kritische vragen aan Caroline van der Plas (BBB).

SERRE VERWEIJ 30-6-2023

Hij vroeg of ze gelooft dat er een stikstof probleem is en wat ze zou doen als ze dictator was? De BBB-leidster gaf aan dat veel boeren juist goed om willen omgaan met de natuur. Van Houwelingen stelt dat als Caroline van der Plas premier zou worden er nog steeds stikstof maatregelen zullen komen die de agrarische sector uitfaseren.

Van der Plas zei meermaal dat Van Houwelingen in herhaling viel met zijn vragen. Haar reactie was in eerste instantie dat er een is omtrent de wetgeving met stikstof. Ze zei dat er onmogelijke doelen zijn vastgelegd in de wet. Ze voegde eraan toe dat we allemaal wel iets duurzamer kunnen leven. Van der Plas zei dat FVD het zo probeerde te draaien alsof alle boeren dachten dat er geen stikstofprobleem was terwijl dit niet zo is.

Toen Van Houwelingen doorvroeg of het louter een juridisch probleem was of ook een natuurprobleem, zei Van der Plas dat volgens de ecologisch autoriteit we af moeten van een eenzijdige focus op stikstof en dat we moeten kijken wat echt zal helpen voor de natuur.

Van Houwelingen vroeg wat Van der Plas zou doen als ze dictator was. Tweede Kamervoorzitter Vera Bergkamp reageerde kritisch op die theoretische vraag en herformuleerde de vraag over als de BBB-leidster premier was. Van der Plas zei dat ze dan zou kijken naar beleid wat haalbaar, draagbaar en uitvoerbaar is.