Schiphol plots verdwenen uit piekbelasterslijst stikstof: Kamervragen ingediend

• dinsdag 20 juni 2023
  • Categorie: , ,
  •  Deze week is er een nieuw RIVM-rapport verschenen met hierin een lijst van de industriële piekbelasters.

MARIT NUBÉ20-6-2023

Wat opvalt is dat Schiphol hierin niet is opgenomen, terwijl dit wel in eerdere lijstjes het geval was. Daarom zijn er Kamervragen ingediend.

In de voorgaande lijstjes uit 2019 en 2020 stond Schiphol stijf op de tweede plek, achter Tata Steel. Daarom is het opmerkelijk dat Schiphol niet is opgenomen in het nieuwe RIVM-rapport, 'Bepalen drempelwaarde piekbelasters-aanpak'. Op de tweede plek staat nu Rockwool B.V. uit Limburg, gevolgd door een bedrijf uit Gelderland. In de lijst met de 3000 piekbelasters komt Schiphol nu niet meer voor.

Dit stuit op verontwaardiging bij Kamerleden van alle politieke kleuren. Pieter Omtzigt, Caroline van der Plas (BBB), Derk Jan Eppink (JA21) en Roelof Bisschop (SGP) hebben gezamenlijk vragen ingediend bij Stikstofminister Van der Wal (VVD). Ook de Kamerleden Laura Bromet (GroenLinks) en Joris Thijssen (PvdA) hebben hetzelfde gedaan.

'Schiphol ligt dichtbij een aantal Natura 2000 gebieden,' schrijft Pieter Omtzigt. 'Dus ook al kan de stikstof van Schiphol in het model niet verder dan 25 kilometer neerslaan en ook al stoten vliegtuigen die boven de 900 meter vliegen niets uit, toch zouden ze moeten voorkomen in de lijst.'

In totaal heeft Omtzigt samen met BBB, JA21 en SGP zeventien vragen ingediend. Twee hoofdvragen springen er hierbij uit: 'Waarom staat Schiphol niet op de lijst? Wat is de werkelijke belasting van Schiphol?'

In april stelde de rechter Schiphol nog in het gelijk. Omdat ook de luchtvaart een 'bijdrage moet leveren aan het terugdringen van de CO2-emissies' kondigde het kabinet vorig jaar aan dat Schiphol met 10 procent moet gaan inkrimpen. Maar dat zag het vliegveld niet zitten, en dus werd de staat voor de rechter gesleept om de klimaatambities. De rechter besloot dat Schiphol gelijk had. Desondanks besloot Schiphol wel om de hoeveelheden privéjets en nachtvluchten te gaan inperken om klimaatredenen.

Eind vorig jaar werd bekend dat Schiphol Group al diverse boeren heeft uitgekocht om zo meer stikstofruimte te krijgen voor de vliegvelden Schiphol en Lelystad Airport. Het zou gaan om meerdere veehouders in de provincies Noord- en Zuid-Holland en Utrecht.