Reconstructie kruising bij Agriport kost dertien miljoen euro. Agriport betaalt flink deel zelf

• vrijdag 23 juni 2023

• HOLLANDS KROON - MIDDENMEER
    De reconstructie van de kruising op de Koggenrandweg met Agriport gaat dertien miljoen euro kosten.

Winnie van Galen 22-6-2023

Hierover hebben de gemeenten Hollands Kroon en Medemblik, Rijkswaterstaat en de provincie een akkoord bereikt.

Het kruispunt stond enkele jaren geleden ter discussie vanwege plannen voor de aanleg van een datacenter (B1) aan de Westkant van de snelweg A7. De provincie voorzag een te grote (bouw)drukte op dit kruispunt en blokkeerde vervolgens een raadsbesluit over de komst van dit datacenter. Later werd de boel gladgestreken, de blokkade ging er vanaf, mits het bouwverkeer voor dit datacenter niet via de N239 over genoemde kruising zou rijden zolang dit verkeersknooppunt niet is gemoderniseerd. Deze bepaling geldt ook voor bouwverkeer dat samenhangt met woningbouw in plan Molenblik in Medemblik.

Gevaarlijke situaties

Het kruispunt N239-Agriport-Koggenrandweg-Coppershorn is in het verleden voorzien van tijdelijke verkeerslichten en een snelheidsverlaging van 80km/u naar 50km/u. Uit een verkeersveiligheidsonderzoek blijkt echter dat er soms gevaarlijke situaties ontstaan met overstekende fietsers. Ook rijdt er soms verkeer van en in de richting van Medemblik door rood licht. In de spits is de kruising druk, hierdoor ontstaat er soms congestie. Om die reden wordt bijvoorbeeld het bouwverkeer van grote projecten tijdelijk omgeleid via de noordelijke ontsluiting bij Middenmeer, aldus de memo.

Wat de dertien miljoen euro betreft: Agriport draagt vijf miljoen euro bij, de provincie bijna zes miljoen en Rijkswaterstaat, Hollands Kroon en Medemblik de rest. De reconstructie gebeurt niet eerder dan 2025/2026. Ter vergroting van de verkeersveiligheid komen er dit jaar als tijdelijke maatregel onder meer snelheid remmende plateaus en wordt de belijning opgefrist, aldus de memo.

Lees ook: 22 Miljoen voor veiliger verkeer rond A7 en Agriport

Noordhollands Dagblad