Raadsvergadering uitgesteld

• vrijdag 16 juni 2023
  • Categorie: , ,

• Hollands Kroon -Anna Paulowna

Ook het raadscafé van 15 juni gaat niet door, de bijeenkomst waar raadsleden en burgers elkaar in Oude Niedorp zouden treffen. Dit is een direct gevolg van het verplaatsen van de raadsvergadering.

Lars van der Bel 15-6-2023

Het raadscafé is verplaatst naar 6 juli. Op 13 juli krijgen de gemeenteraadsleden de kans om de onderwerpen die daar besproken zijn, voor te leggen aan het college; dan is de volgende raadsvergadering gepland.

De gemeente meldt dat de annulering alles te maken heeft met enkele ’grote onderwerpen’ die op de agenda stonden, namelijk: de jaarrekening en de kadernota. De jaarrekening betreft een verslag van het vorige boekjaar van de gemeente: hierin wordt teruggekeken op welke wijze de begroting werkelijkheid is geworden.

’Nog even naar kijken’

Het feit dat de accountant ’er nog even naar moest kijken’ zorgt ervoor dat de bespreking hiervan is opgeschoven naar 13 juli. Dat is nog net op tijd: op 15 juli dient de jaarrekening ter verificatie naar de provincie worden opgestuurd.

Als na de bespreking van de jaarrekening geconcludeerd kan worden hoe de gemeente er financieel voor staat, volgt diezelfde donderdag 13 juli de bespreking van de kadernota. De kadernota betreft een overzicht van hoe het gemeentegeld het komende jaar besteed wordt.

Naast de vaste lasten valt hierbij af te lezen hoeveel ruimte er in het huishoudboekje wordt vrijgemaakt voor de door de coalitie gestelde ambities.

De financiële bespreking van het afgelopen jaar en het komende jaar is doorgaans voer voor politieke discussies en daarom wordt er veel tijd voor ingeruimd. Daarom begint de raadsvergadering van 13 juli al om 17 uur.

Noordhollands Dagblad

De Vergadering zal uitlopen ; reden te VEEL aan onderwerpen.