PVV'er fileert pensioenfonds: 'ABP bedrijft klimaatpolitiek: is nu een politieke partij'

• zaterdag 24 juni 2023
  • Categorie: , ,
  • PVV-Kamerlid Léon de Jong is erg kritisch op het pensioenfonds ABP.

MARIT NUBÉ 24-6-2023

Sinds het aantreden van GroenLinks-senator Paul Rosenmöller tot het ABP-bestuur, gebruikt het ABP namelijk zijn enorme vermogen om 'klimaatpolitiek te bedrijven', stelt De Jong. "Het is een politieke partij geworden. Ze kunnen beter meedoen aan de verkiezingen."

Sinds 2021 is Rosenmöller een bestuurder bij het grootste pensioenfonds van Nederland, ABP. In hetzelfde jaar heeft ABP aangekondigd al zijn aandelen in fossiele bedrijven te zulle verkopen. Maar de gevolgen hiervan zijn desastreus geweest: het verlies wordt geschat op honderden miljoenen tot wellicht zelfs meerdere miljarden euro's aan Nederlands pensioengeld.

PVV-Kamerlid Léon de Jong bespeurde eerder dit jaar dan ook een duidelijk verband: 'ABP is alleen maar bezig met linkse klimaatpolitiek. De invloed van de vreselijke Paul Rosenmöller kost pensioendeelnemers bakken met pensioengeld.'

Sinds kort heult ABP zelfs openlijk met klimaatactiegroep Extinction Rebellion. Het kabinet ontving een brandbrief, waarin werd opgeroepen om te stoppen met fossiele subsidies. De brief werd ondertekend door onder meer Extinciton Rebellion en ABP.

Voor De Jong is de conclusie dan ook duidelijk. "Ik kijk naar de daden van die fondsen. En wat ik dan zie is dat ABP, een groot fonds, gewoon een politieke partij is geworden. Ze kunnen beter aan de verkiezingen meedoen, met mooie affiches binnenkort," vertelt hij in een commissiedebat

Hij vervolgt: "ABP pleegt alleen maar klimaatpolitiek. Daardoor lopen ze een groot risico op het verlies van rendement. Daarom hebben ze Rosenmöller binnengehaald, want hij heeft het alleen nog maar erger gemaakt." Op deze manier "slopen de Rosenmöllers van deze wereld het pensioen van miljoenen Nederlanders", aldus de PVV'er.

Daarnaast vindt hij de rol van de VVD hierin dubbelhartig. Enerzijds is de VVD kritisch op de klimaatpolitiek van ABP, erkent De Jong, maar als het erop aankomt zet de VVD deze kritische houding toch niet om in daden.

NieuwRechts