Paul Cliteur waarschuwt voor partijverbod: 'Middel van dictators'

• woensdag 28 juni 2023
  • Categorie: , , ,
  •  Het partijverbod dat woensdag besproken wordt in de Tweede Kamer is te breed en kan te makkelijk gebruikt worden tegen oppositiepartijen, waarschuwt rechtsfilosoof Paul Cliteur.

SERRE VERWEIJ 28-6-2023

Volgens Cliteur kunnen partijen onder de nieuwe wet verboden worden aan de hand van incidenten. Hij stelt dat Kaag recent tijdens een partijbijeenkomst liet doorschemeren dat ze het gemunt hebben op FVD, toen ze verwees naar het bestrijden van 'extreemrechts', waar ze FVD later expliciet aan koppelde. Hij waarschuwt dat het echter niet bij FVD zal blijven. De regering lijkt te streven naar verbieden van oppositie zegt Cliteur tegen NieuwRechts.

Groots was de ophef toen onlangs FvD-Kamerlid Gideon van Meijeren uitsprak te hopen op een fluwelen revolutie in Nederland, om tot fundamentele politieke verandering te komen. Een fluwelen revolutie komt neer op een vreedzame 'mars door de instituties' waarbij op vreedzame wijze een regering ten val gebracht wordt.

Het is daarnaast de naam de naam gegeven aan een reeks vreedzame protesten die leidde tot het herstel van de democratie in voormalig Tsjechoslowakije. Van Meijerens uitspraken leidden tot zo veel controverse, dat zelfs minister van Justitie en Veiligheid Dilan Yeşilgöz-Zegerius zich in de discussie mengde en het Openbaar Ministerie aankondigde een onderzoek te openen naar mogelijke strafbaarheid.

De politiek lijkt de uitkomsten van onderzoek echter niet te willen afwachten en onder aanvoering van VOLT werd een geheim overleg met diverse fractievoorzitters uit zowel coalitie als oppositie belegd, waarin besproken werd hoe FvD bestreden moest worden. Onder meer D66 oppert om de voorgenomen initiëring van een partijverbod te versnellen, wat op evenveel lof als kritiek kan rekenen. Gevreesd wordt dat een versneld partijverbod gebruikt gaat worden als middel om ieder dissident geluid te smoren, waarbij ook de PVV of zelfs de SGP te vrezen heeft. Is Forum voor Democratie een existentiële bedreiging voor de democratie dat alle bestrijdingsmiddelen heiligt, of vernietigt een versneld partijverbod meer dan het beschermt?

NieuwRechts sprak met Paul Cliteur, emeritus hoogleraar rechtsfilosofie over het aanstaande Kamerdebat over de weerbare democratie. Tijdens dit debat zal onder meer Volt bepleiten om een partijverbod in te voeren.

"Het gevaar kan zijn dat de regering eerst begint met een kleine partij met weinig sympathie als FVD. Maar even later volgt uiteraard de PVV en dan is de SP aan de beurt, en misschien zelfs de SGP want die zijn theocratisch en dat is niet goed,"  voorspelt Cliteur.

"De wet is wel helder over wat de essentiële elementen van de democratisch rechtsstaat zijn. Waar het probleem in zit is dat wanneer een willekeurige partijleider iets zegt over de trias politica, daarvan gezegd kan worden van, ' die partij is antidemocratisch'," zegt Cliteur.

"Je moet heel voorzichtig zijn met een partijverbod. Het feit dat deze regering hier nu mee komt is al een teken aan de wand," zegt Cliteur. Tegelijk mist volgens hem het kabinet een duidelijk visie. Ministers Ollongren en Bruisma konden geen duidelijk antwoord geven op de vraag wat ze zien als antidemocratisch groepen die de Nederlandse democratie bedreigen. Kaag echter heeft geduid op FVD. Ze loopt al harder met zo'n partijverbod en laat zien tegen wie ze het wil gebruiken.

Cliteur is niet volledig tegen een partijverbod maar wel tegen het huidige brede voorstel. "Ik kan me wel voorstellen dat er een betere regeling zou komen. Wat zou dat zijn? Ik denk dat je bepaalde ideologieën zou uitsluiten. Communisme, nazisme, globalisme en islamisme. Ik heb dat nog niet duidelijk uitgekristalliseerd," zegt Cliteur. "Je moet zulken ideologieën bestrijden in het publieke debat maar als ze dreigen de boel over te nemen dan kan je ze verbieden," voegt hij toe.

Cliteur is optimistisch. Hij ziet veel verzet, zelfs bij de NPO. Er komen veel debatten over het voorstel. "Woensdag kom ik echter wel redelijk alleen te staan. De wetenschappers die gaan spreken geven vooral beschouwingen maar waarschuwen onvoldoende voor de gevaren van dit voorstel," zegt Cliteur.

NieuwRechts