LTO stapt uit overleg Landbouwakkoord: 'Van intenties kan een boer niet leven'

• woensdag 21 juni 2023
  • Categorie: , ,
  • Boerenbelangenorganisatie LTO heeft bekend gemaakt niet langer deel te nemen in de gesprekken over het Landbouwakkoord.

BART REIJMERINK 21-6-2023

LTO stelt teleurgesteld te zijn in de overheid: het gewenste herstel van vertrouwen om over de toekomst van de boerensector te praten is niet gekomen. Daarom zag LTO geen andere optie dan om de gesprekken stop te zetten.

n een uitgebreide reactie schrijft LTO-voorman Sjaak van der Tak dat het een 'moeilijk besluit' was, maar wel een die moest worden genomen.

'In algemene zin ademt het concept-landbouwakkoord een sfeer waarin doelen en verplichtingen voor de agrarische sector in beton gegoten zijn, inclusief de consequenties die volgen als agrariërs deze doelen niet halen. De inzet om boeren en tuinders daarbij te ondersteunen is helaas onvoldoende concreet om voor de toekomst op te kunnen bouwen. Tegenover harde verplichtingen stonden in de loop van het proces steeds meer goede intenties, maar van intenties kan een boer niet leven. Daarmee wordt de Nederlandse landbouw niet het perspectief geboden waar we binnen de context van een landbouwakkoord met elkaar naar zochten', schrijft de boerenorganisatie in reactie.

Van der Tak voegt eraan toe de gesprekken vanuit de overheid wel te hebben gewaardeerd: “Als LTO balen we dat het niet is gelukt. We willen samenwerken en oplossingen vinden, dat zit in onze aard. De inzet van minister Adema en het kabinet hebben we erg gewaardeerd. Perspectief vraagt om ruimte om de omslag te kunnen maken. De durf om vertrouwen te hebben in het vakmanschap en ondernemerschap van een sector. Borging van alle natuur- en klimaatdoelen is belangrijk, maar domineren dermate eenzijdig dat een gesprek over de strategische waarde van voedsel, een leefbaar platteland en de immateriële waarde van boeren en tuinders ondergeschikt blijft.”