Kabinet door de bodem gezakt: smeergeld betaald tijdens de coronacrisis

• woensdag 21 juni 2023
  • Categorie: , , , ,
  •  'Net als we denken de bodem bereikt te hebben in het mondkapjes schandaal van Sywert, zakken we er nog even doorheen,' zegt Nicki Pouw-Verweij,

SERRE VERWEIJ 21-6-2023

Tweede Kamerlid voor JA21, in reactie op de onthulling dat het kabinet smeergeld had betaald tijdens de coronacrisis. De kritiek is losgebarsten nadat nieuwe stukken waren uitgekomen over het drama rond Sywert en het mondkapjes schandaal.

De regering bleek miljoenen te hebben uitgegeven aan smeergeld om de corruptie tijdens de mondkapjesdeal geheim te houden. Mensen maakten stiekem winst tijdens de coronacrisis en de staat probeerde dit geheim te houden.

'Het maakt het hele kabinet echt geen moer uit. Geen zelfreflectie niets, draaien en liegen en het ligt altijd aan de ander,' 'Je schaamt je echt tot, voor het kabinet, voorzitter en de coalitie partijen met de spelletje doe ze met de burgers en Tweede Kamer aan het spelen zijn,' luiden de reacties op Twitter.

Fleur Agema, Tweede Kamerlid voor de PVV, had na de onthullingen een video geplaatst waarin ze aankaartte hoe belastinggeld gebruikt was als smeergeld door de regering. Agema bekritiseerde ook hoe het rapport maanden lang onder de pet was gehouden.

Agema had naar de informatie gevraagd vanwege ruim een miljard die gebruikt was tijdens de Sywert deal waar geen duidelijke uitleg over bestond. 'En het VWS zit overal vuistdiep in,' zegt Agema.

'Het is een bevestiging van het feit dat er in die tijd op een soort misdadige incompetente manier is omgesprongen met ons belastinggeld,' zegt Wybren van Haga, Tweede Kamerlid voor BVNL. 'Belastinggeld dat betaald wordt, dat zijn burgers die het al heel moeilijk hebben. Die de huur al niet meer kunnen betalen; de energierekening. Die toch netjes hun belastingen betalen en wat doet de overheid daar mee? Niet hun leven beter maken. Nee! Ze betalen boetes omdat ze niet aan Wob-verzoeken of Who-verzoeken willen voldoen en ze betalen smeergeld als ze niet willen dat dingen naar buiten komen. Dit is funest voor het vertrouwen in de politiek,' zegt Pouw-Verweij.

Agema zegt woest te zijn dat Tweede Kamervoorzitter Vera Bergkamp haar vragen over het schandaal niet liet doorgaan. Van Haga zegt dat met de huidige mensen die aan de macht zijn we niet alles te weten zullen komen over de coronacrisis. Er moest eerst een omwenteling komen, andere bestuurders moeten de deksel van de doofpot halen zegt Van Haga.