Het doek valt voor Lentetuin Breezand: na 41 edities komt er een einde aan ’een begrip in de polder en ver daarbuiten’

• maandag 19 juni 2023

• HOLLANDS KROON - BREEZAND

De Lentetuin in Breezand is voltooid verleden tijd.

Lars van der Bel 19-6-2023

Het bestuur van het evenement heeft besloten de stekker eruit te trekken ondanks dat er bij de vorige ’succesvolle editie’, met ruim 15.000 bezoekers, nog van een ’hoogtepunt’ gesproken werd.

’Een begrip in de polder en ver daarbuiten’: zo opende het bestuur het bericht dat zondagavond de wereld in werd geslingerd met de boodschap dat ’the end’ aanstaande is voor Lentetuin Breezand.

Voor de vorige editie, waar ruim 15.000 bezoekers op af kwamen, waren al ’noodzakelijke veranderingen’ in het concept toegepast. Daarmee werd ’de Lentetuin meer een consumentenshow’, ’waarbij er voor het vakpubliek tijdens de Lentetuindagen thuisshows worden georganiseerd bij de deelnemende bloembollenkwekers’.

Lees ook: ’Nieuwe opstelling in Lentetuin is goed bevallen’. Organisatie dik tevreden met bezoekersaantal

Dat laatste, dat werd geschaard onder Flower Bulb Business Days, werd door de Lentetuin ervaren als een succes: ’Het blijkt een waardevol evenement dat voor kwekers en vakpubliek zijn waarde voor de toekomst heeft bewezen’.

Uitdaging

Maar, zo blijkt, kent de Lentetuin met deze nieuwe opzet ook ’een grote uitdaging om te blijven voldoen aan de doelstelling van het bestaande evenement en daarnaast te kunnen aansluiten bij een behapbare, vrijwillige organisatie voor bestuur, inzenders en vrijwilligers’.

Lees ook: Een selfie op het zebrapad van de Beatles te midden van bolbloemen. De Lentetuin gooit het over een andere boeg

’Al deze aspecten heeft zeer weloverwogen doen besluiten dat er geen 42e editie meer zal komen van de Lentetuin’, vervolgt het bestuur van Stichting Lentetuin Breezand. ’De Flowerbulb Business Days zullen voor het vakpubliek uit de bloembollensector volgend jaar georganiseerd worden door de kwekers.’

Sentiment

Daarmee komt er na 41 edities een einde aan de Lentetuin en zal er een ’begrip uit de regio’ verdwijnen.

’Met vertrouwen, trots, maar na al die bijzondere jaren vanzelfsprekend ook met sentiment, kijkt de organisatie terug op een mooie tijd. Het bestuur bedankt iedereen die op welke wijze dan ook betrokken is geweest bij de Lentetuin of als bezoeker de Lentetuin heeft bezocht voor het mogelijk maken van dit fantastische evenement’, besluit het bericht.

Noordhollands Dagblad