[14:45 LIVE] Debat over beëindigen onderhandelingen Landbouwakkoord - Tweede Kamer

• donderdag 29 juni 2023
  • Categorie: , ,
  • Debat over het beëindigen van de onderhandelingen over het Landbouwakkoord - Tweede Kamer.

29-6-2023

Geschorst tot 14:45 Live: Debat over het beëindigen van de onderhandelingen over het Landbouwakkoord - Tweede Kamer.

Sprekerslijst: 1. C.A.M. van der Plas BBB 4 min 2. J.F. Klaver GroenLinks 4 min 3. A.H. Kuiken PvdA 4 min 4. T.C. (Tjeerd) de Groot D66 4 min 5. W.R. van Haga Groep Van Haga 4 min 6. E. Ouwehand PvdD 4 min 7. E. Boutkan Volt 4 min 8. A.A.H. van Campen VVD 4 min 9. P.H. Omtzigt Omtzigt 4 min 10. P.A. Grinwis ChristenUnie 4 min 11. R. Bisschop SGP 4 min 12. E.C. Vedder CDA 4 min 13. A. Kops PVV 4 min 14. S.M. Beckerman SP 4 min 15. D.J. Eppink JA21 4 min 16. N. Gündogan Gündogan 4 min 17. P. van Houwelingen FVD 4 min Voorzitter: Vera Bergkamp. Bewindspersonen: Piet Adema - Minister Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit & Christianne van der Wal-Zeggelink - Natuur en Stikstof. De Tweede Kamer debatteert op 29 juni over het beëindigen van de onderhandelingen over het Landbouwakkoord. De ministers Piet Adema van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en Christianne van der Wal-Zeggelink van Natuur en Stikstof komen hiervoor naar de Kamer. De minister en verschillende partijen, onder meer boeren- en milieuorganisaties, supermarkten en banken, praatten sinds december 2022 over de toekomst van de landbouw tot 2040. Het gaat over de veranderingen waarmee de stikstofuitstoot in 2030 gehalveerd kan worden en klimaat- en waterdoelen gehaald kunnen worden. LTO (Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland) stapte op dinsdag 20 juni 2023 uit de onderhandelingen. LTO vindt dat er onvoldoende stappen gezet zijn om de boeren perspectief te bieden. Jonge boeren Minister Adema schrijft hierover in een brief aan de Tweede Kamer van 23 juni: “Tot mijn spijt heeft LTO medegedeeld niet meer deel te nemen aan de onderhandelingen. Dat betekent dat het proces om te komen tot een Landbouwakkoord eindigt. Dit raakt in het bijzonder de jonge boeren. Voor hen had het Landbouwakkoord de benodigde stip aan de horizon en ondersteuning kunnen bieden. Het kabinet zal zich ook de komende periode hiervoor sterk blijven maken.” Vervolgtraject Minister Piet Adema vervolgt in zijn brief: "Gezien de nu ontstane situatie heeft het kabinet zich beraden op het vervolgtraject. Daarbij zal het kabinet uiteraard ook bezien in hoeverre de inhoud van het concept-Landbouwakkoord wordt betrokken bij het toekomstige landbouwbeleid." Rapport Remkes Johan Remkes presenteerde in oktober 2022 het rapport ‘Wat wel kan: uit de impasse en een aanzet voor perspectief’. Remkes hield in de zomer van 2022 gesprekken met het kabinet, medeoverheden, de agrarische sector en andere belanghebbende organisaties. Doel van de gesprekken was om weer tot een verstandhouding te komen waarbij een duurzame toekomst voor agrarische ondernemer en het landelijke gebied centraal staan. In het rapport staat de aanbeveling om een Landbouwakkoord te sluiten. ------------------------------------ Laatste video's: Caroline van der Plas 'Ik word er schijtziek van, we maken mensen helemaal gek met deze polarisatie' youtu.be/IhFrby8Bk9w Martin Bosma neemt afscheid 'Ik wens iedereen het allerbeste en zal u allemaal missen' - youtu.be/Ls7uC-ZmWfc Rondetafelgesprek over versterking weerbaarheid democratie (Partijverbod) youtube.com/live/3-ssjP3P0kA Na verwerking verschijnen alle livestreams in een afspeellijst; https://www.youtube.com/playlist?list... ------------------------------------ U bent vrij om deze beelden te delen. Bedankt voor het kijken. ------------------------------------ BRON: Tweede Kamer Arnews, voor uw dagelijkse dosis politiek ▶ https://bit.ly/2V7xP3O