HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA
Opnieuw komt de leefbaarheid in de kernen van Hollands Kroon in geding, nu onlangs de PostNL-punten in Hippolytushoef, Den Oever en Middenmeer zijn gesloten.
Lars van der Bel 11-5-2023
Dat meent raadslid Jeff Leever.
De DeKaMarkt is gestopt met de postagentschappen. Afhandelen van post werd als teveel extra werkbelasting gezien. Gevolg: inwoners moeten vele kilometers meer afleggen om hun post(pakket)zaken te kunnen regelen. Leever heeft vragen over deze kwestie aan het college van Hollands Kroon gesteld.
Een inwoner Hippolytushoef kaartte de situatie aan bij de politiek vertegenwoordiger van Onafhankelijk Hollands Kroon. De man moet voor aangetekende brieven voortaan naar de Primera in Wieringerwerf, wat staat voor een rondrit van in totaal 21 kilometer.
Het is volgens Leever kenmerkend voor een situatie waarin de leefbaarheid van kernen onder druk staat: „Dat is een grote zorg. Als je ook ziet hoe het met de restaurants in een plaats als Hippolytushoef is gesteld, ze staan allemaal te koop. Het begint op die manier wel een beetje een schrale boel te worden. Het erge eraan is dat mensen het op een gegeven moment ook gelaten over zich heen laten komen, ze zijn eraan gewend dat we alles maar centraliseren.”
Verplichtingen
PostNL gaat bovendien wel heel ver door uit de kernen te vertrekken, meent Leever na de wetboeken erop te hebben nageslagen. Het commerciële postbedrijf is door de Nederlandse Postwet uit 2009 gebonden aan bepaalde verplichtingen. Zo is daarin vastgelegd dat bewoners van ’geürbaniseerde gebieden’ - woonkernen met meer dan vijfduizend inwoners - een brievenbus binnen een bereik van duizend meter moeten hebben. En ook dat zij in 95 procent van de gevallen van een postkantoor (met een volledig assortiment van diensten) binnen een straal van vijf kilometer gebruik moeten kunnen maken. Voor gebieden buiten de woonkernen van vijfduizend inwoners of meer geldt dat in 85 procent van de adressen een postkantoor binnen een straal van vijf kilometer aanwezig dient te zijn.
Hippolytushoef is een kern met meer dan vijfduizend inwoners en de inwoners behoren daarmee tot de vijf procent speling die de wet het postbedrijf voorschrijft.
De wet is bedoeld om te voorkomen dat de commerciële belangen van het voormalige staatsbedrijf in strijd komen met hun verantwoordelijkheden, en dat is hier het geval bepleit Leever. „Ik heb altijd al gezegd dat de privatisering van de zorg, de nutsbedrijven en de post een slecht een idee was. Want zoals als je hier ziet zijn het de landelijke gebieden, waar minder te verdienen valt, die eronder lijden. Ze hadden alles gewoon in handen van de staat moeten houden, dan hou je de controle.”
Helaas
Het raadslid heeft het college van Hollands Kroon gevraagd of zij PostNL op de nijpende situatie in de kernen Hippolytushoef, Den Oever en Middenmeer willen wijzen. „Deze voorzieningen moeten op peil blijven. We moeten ons bij dit soort zaken realiseren dat niet iedereen een computer heeft, of een auto. Met name ouderen lijden hieronder, de grijze generatie van dit moment. Bovendien neemt het aantal ouderen tot 2040 ook alleen maar toe, pas daarna komt er een kantelpunt. We moeten als doel hebben om deze mensen zo lang mogelijk actief en betrokken te houden.”
Overigens heeft Leever nog wel een tip voor retailers die twijfelen over de komst van een PostNL-punt in hun zaak: „Ik heb een onderzoek gelezen van een student aan de Universiteit Twente en daaruit blijkt dat zo’n punt juist klanten aantrekt. Dus het beeld dat het alleen maar werk oplevert en weinig geld, dat klopt niet.”
In een reactie geeft PostNL te kennen ’druk op zoek’ te zijn naar nieuwe locaties. „Daar worden al gesprekken over gevoerd, maar die hebben helaas nog niet tot concrete resultaten geleid.”
Ondernemers die interesse hebben om een PostNL-punt te openen, kunnen zich aanmelden op de website van www.postnl.nl.
Langs de meetlat
Gerrie Spaansen, die namens ACM (Autoriteit Consument en Markt) zicht houdt op telecom, vervoer en post, wijst op de laatste keer dat de activiteiten van het postbedrijf langs de meetlat werden gehouden, in 2020: ’PostNL heeft met een resultaat van 99,5 procent voldaan aan de norm dat voor 95 procent van de inwoners van Nederland een postvestiging met het volledige assortiment van diensten binnen een straal van vijf kilometer beschikbaar dient te zijn. Tevens heeft PostNL met een resultaat van 97,3 procent voldaan aan de norm dat voor 85 procent van de inwoners van Nederland buiten woonkernen met meer dan vijfduizend inwoners een postvestiging met het volledige assortiment van diensten binnen een straal van vijf kilometer beschikbaar dient te zijn.’
Kanttekening is dat het postbedrijf wel moeite kent met het naleven van de regels op het gebied van postbezorging. Daar blijkt zij net iets te vaak, net iets te lang te doen over het bezorgen van brieven.
Noordhollands Dagblad
2 reacties :
Van ouderen wordt verwacht dat ze zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen, maar het wordt het steeds lastiger voor de ouderen gemaakt. Zowel de politiek als de grote bedrijven laten zich van hun negatieve kant zien. De dienstverlening bij gemeentes is tegenwoordig allerbelabberdst, alles moet digitaal en heel veel ouderen hebben daar een probleem mee. De zorg is dramatisch, een arts zit alleen nog maar in zijn computer te kijken vanwege de opgelegde administratie en er zijn ellenlange wachttijden. We moeten steeds meer betalen voor steeds minder, dat geldt zeker ook voor de multinationals en de diverse overheden.
Goed gezegd heer Dekker !
Groet
Sam Kooy, Zaandam.
Een reactie posten