Kom binnen bij gemeente Hollands Kroon

• dinsdag 21 maart 2023
  • Categorie:

• HOLLANDS KROON -
    Altijd al eens willen weten wat een gemeente eigenlijk doet?

21-3-2023

Kom binnen bij gemeente Hollands Kroon

Altijd al eens willen weten wat een gemeente eigenlijk doet? Waar zijn de medewerkers de hele dag mee bezig? Op zaterdag 25 maart, van 10.00 tot 15.00 uur, staan onze deuren open voor iedereen die nieuwsgierig is.

Een gemeente doet veel. Natuurlijk geven we paspoorten en rijbewijzen uit, maar wij zorgen ook voor goede wegen, parken en woonomstandigheden. We zorgen ervoor dat uitkeringen uitbetaald worden, maar ook dat er belastinggeld binnenkomt om alles te kunnen betalen. En dit is nog maar een klein deel van de werkzaamheden.

Zien wat wij voor buiten doen? Kom dan binnen! Aan de hand van verschillende thema’s laten de medewerkers van de gemeente zien wat er dagelijks allemaal gedaan wordt.

Workshop 'Laat zien wie je bent'

De Mindbrouwerij geeft op deze dag ook de workshop ‘Personal Branding, laat zien wie jij bent’.

Tijdens deze workshop van 60 minuten ontdek je hoe jij jezelf (beter) online en offline kunt onderscheiden en profileren.

De workshop wordt twee keer gegeven:

Voor de workshop is aanmelden noodzakelijk. Klik op de tijden voor de aanmelding. Er zijn 30 plaatsen per workshop beschikbaar. Vol=Vol

Workshop gevolgd, professioneel op de foto

Na het volgen van de workshop krijg je van ons een mooie profielfoto, gemaakt door een professionele fotograaf.

Thema’s

Aan de hand de volgende thema’s laten de medewerkers van de gemeente zien wat er dagelijks allemaal gedaan wordt:

Ontwikkeling

Wat ‘maken’ wij allemaal als gemeente. In deze ruimte maak je kennis met ons werk rondom wegen, water, groen en bebouwing. Voordat er iets komt moet de buurt iets meekrijgen, zijn er vergunningen nodig. Als iets er eenmaal is, dan moet het ook onderhouden worden.

Veiligheid

Wij willen een veilige leefomgeving voor iedereen. Daarvoor gelden regels en wetten. Ook maken en hebben we nog lokale afspraken. Om ervoor te zorgen dat het veilig blijft houden we toezicht en inspecties.

Dienstverlening

Iedere dag weer werken we samen voor onze inwoners, ondernemers en instellingen. We zorgen dat we goed bereikbaar en zichtbaar zijn, dat we alle gegevens op orde hebben van onze inwoners en bedrijven, dat we paspoorten en rijbewijzen uitgeven, subsidies en bijstand verzorgen. En dat allemaal op een nette en verantwoorde manier.

Geld

Daarvan is veel in omloop binnen de gemeente. We krijgen het onder andere van de Rijksoverheid. Een deel van onze inkomsten komt van inwoners en bedrijven. We moeten dat dus op een goede manier uitgeven. Want uiteindelijk moet het allemaal bijdragen aan goed leven, wonen en werken in onze gemeente. Daar maken we plannen en begrotingen voor.

Hulp en zorg

Vroeg of laat krijgen we er allemaal mee te maken. Want er zijn momenten in je leven dat je wat ondersteuning nodig hebt. Dat kan in het huishouden zijn, met je opleiding, thuis of financieel. We helpen op vele manieren.

Toekomst

Daar zijn we dag in, dag uit mee bezig. Want hoe ziet onze gemeente er over 10 of 30 jaar uit. Met alle nieuwe technologie, gegevens, klimaatdoelen en milieuregels zijn er uitdagingen genoeg.

Buiten (let op: dit is op de gemeentewerf in Wieringerwerf)

Buiten

Veel van ons werk is letterlijk buiten. Het afval moet opgehaald, de straat geveegd en gestrooid. Dingen moeten gerepareerd en het groen moet bijgehouden. Vergeet ook de hulpdiensten niet, daar hebben we ook een goede band mee!

Deze bedrijven zijn ook aanwezig op de gemeentewerf in Wieringerwerf:

Wat je ook zeker niet mag missen:

HKaffée

De plek om even bij te komen en te laten bezinken wat je allemaal hebt gezien. Heb je ooit gedacht over werken bij een gemeente? En weet je wat daar allemaal bij komt kijken? Of heb je behoefte aan wat advies, gewoon omdat je eens even met iemand over je loopbaan wilt kletsen. Je bent welkom.

Camera

Workshop gevolgd, professioneel op de foto

Locatie: Burgemeester Mijnlieffstraat 1, Anna Paulowna

Het Kroondomein

Burgemeester Mijnlieffstraat 1 in Anna Paulowna.

Locatie: De Werf, Medemblikkerweg 4, Wieringerwerf

Medemblikkerweg 4 in Wieringerwerf

Meer weten over wat de gemeente doet met het thema Buiten, denk aan Beheer Openbare Ruimte en Meldingen Openbare ruimte dan kun je terecht op de gemeentewerf: Medemblikkerweg 4 in Wieringerwerf.

"Vroeger" was het duidelijk waar je dan naar toe moest. Maar bij "Hollands Kroon" gaat bij mij geen lampje branden. Bij Wieringerwerf viel het kwartje pas.

De ambtenaren van Hollands Kroon leven in de veronderstelling dat zij, maar dan ook alleen zij, weten wat goed voor de burgers is.
    Het is overal een rommeltje maar dat ligt absoluut niet aan de ambtenaren of de politiek. Als een burger met een goed onderbouwd voorstel komt dan wordt hij of zij onmiddellijk gedemoniseerd door het ambtelijk apparaat. Ambtenaren vergeten dat als het ook maar een heel klein beetje te ingewikkeld voor hen wordt, er een adviesbureau wordt ingehuurd. De talrijke adviesbureautjes zijn meestal van oud ambtenaren die hun ex collega's niet vergeten als er weer eens een zinloos klusje voor ze wordt gezocht door de Gemeente, want laten we toch eerlijk zijn en eens bekijken hoe bijvoorbeeld een eenvoudig verkeersprobleempje ingewikkeld wordt gemaakt door in conclaaf te gaan met Politie, VVN, een advies of ingenieursbureau en de ambtenaren van de Gemeente zelf en zelfs dan slagen de ambtenaren van de Gemeente er in om heel veel geld uit te geven terwijl het resultaat negatief is.