DEN HELDER Stivilo, de werkgever van de sorteerders op de Helderse visafslag, ontslaat per 31 december van dit jaar alle achttien personeelsleden.
Hans Brandsma 10-8-2022
Directe aanleiding is volgens Pim Visser, directeur van Visafslag Hollands Noorden waar Stivilo een onderafdeling van is, de saneringsregeling voor de Nederlandse vissersvloot die de Europese Commissie recentelijk goedkeurde. Naar verwachting zullen ook vissers in de regio Hollands Noorden en Texel daarvan gebruik maken. Hierdoor gaat een aanzienlijk deel van de aanvoer van de visafslag in Den Helder wegvallen.
Viskotters
„Poetin bedankt!”, stelt Visser verbitterd vast. „Hij heeft er door de inval van Rusland in Oekraïne voor gezorgd dat de brandstofprijzen flink zijn gestegen. Door die hoge kosten varen veel viskotters in Den Helder niet eens meer uit.”
Om dit najaar niet verrast te worden door abrupte gevolgen van de sanering besloot Stivilo de arbeidscontracten met de achttien vissorteerders per 31 december te ontbinden. „Het is een noodzakelijke voorzorgsmaatregel”, verduidelijkt Visser. „Voor de eerstkomende periode verwachten wij de gebruikelijke aanvoer, met donderdag en vrijdag als de vaste veildagen.”
Aanvoerders
Visser noemt het onverantwoord om met deze drastische maatregel te wachten tot in detail bekend is wat de gevolgen van de sanering van de vloot zullen zijn. „Die gevolgen zijn hoe dan ook zeer ernstig. Het bestuur van de Visafslag verwacht dat er slechts enkele aanvoerders over zullen blijven, waarbij de vraag rijst welke service we nog kunnen bieden. Wegvallen van omzet betekent ook wegvallen van inkomsten.”
Visser benadrukt dat het voor het afslagbestuur een lastige beslissing was. „De mensen die het betreft zijn al jaren in dienst. Zij vormen de kern van de afslag en staan elke week in nachtelijke uren klaar om de aanvoer van verse vis te sorteren. Dit besluit is voor iedereen een enorme domper.”
Toch kon Visser ook op begrip rekenen. „Alle betrokkenen zijn woensdagochtend naar de visafslag gekomen en wij hebben om tafel gezeten. Als je dit een jaar geleden had verteld, was het een donderslag bij heldere hemel geweest. Naast diepe teleurstelling was er ook begrip bij de vissorteerders.”
Kottervisserij
Of en in wat voor vorm de visafslag in Den Helder open kan blijven, zal in oktober en november duidelijk worden als bekend is welke saneringsaanvragen bij het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zijn ingediend. „De situatie in de kottervisserij is de afgelopen maanden snel verslechterd. De oorzaak ligt in de sterk gestegen brandstofprijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Door die kostenstijgingen is voor de boomkorvisserij op tong en schol het economisch perspectief verdwenen”, aldus Visser.
Visser is ook directeur van Stivilo, een uitzendorganisatie van vissorteerders, die ook de visafslag van Den Oever bedient. „Daar zijn onder vissorteerders nog geen ontslagen gevallen, omdat we eerst de saneringsaanvragen af willen wachten.”
Uitvalsbasis
De Visafslag werkt volgens Visser aan plannen voor verhuur. „Het afslaggebouw aan de Helderse haven wordt een Blueport Centre dat dient als uitvalsbasis voor activiteiten op de Noordzee. De komende jaren zal de ’blauwe economie’ in de Kop van Noord-Holland sterk aantrekken.”
Er zijn al huurders voor niet gebruikte delen van het afslaggebouw en gestreefd wordt naar nog meer verhuur. „Voor het realiseren van de transitieplannen van de visafslag is overheidssteun nodig. Daarin trekt Hollands Noorden samen op met de andere afslagen, zowel in Noord-Holland, als in de rest van Nederland.”
Staatssteun
De gemeente Den Helder zit met handen en voeten gebonden aan de wetgeving en kan de visserij in Den Helder niet financieel tegemoet komen. „Als wij met een eigen pakket zouden komen, is dat ongeoorloofde staatssteun”, aldus visserijwethouder Kees Visser. „Daarnaast zijn er ook andere sectoren die in de problemen zijn gekomen door de hoge brandstofprijzen. Vanuit het Rijk wordt gewerkt aan tegemoetkoming van 35.000 euro voor de brandstofprijzen.”
Noordhollands Dagblad
4 reacties :
"Poetin bedankt!”, stelt Visser verbitterd vast. „Hij heeft er door de inval van Rusland in Oekraïne voor gezorgd dat de brandstofprijzen flink zijn gestegen."
Pim Visser is duidelijk niet op de hoogte! Bedank de EU maar, Poetin heeft daar niets mee te maken.
Kijk Pim, Regeringsdocumenten bewijzen dat de “Kosten van Levensonderhoud Crisis” door ontwerp wordt geïmplementeerd om de Great Reset van het WEF te bevorderen.
https://www.stichting-jas.nl/2022/08/regeringsdocumenten-bewijzen-dat-de.html
Mijnheer Pim Visser is een fantast en een leugenaar, want wat is er gebeurd:
Nog niet zo lang geleden zijn veel (Helderse) vissers overgestapt op de puls visserij.
Het voordeel hiervan was:
1 Veel energie zuiniger, ongeveer de helft van de brandstof kon worden bespaard.
2 Veel mooiere vis omdat de vis niet meer beschadigd werd door de kettingen die over en door de zeebodem schraapten.
3 De zeebodem werd niet meer omgewoeld.
Dus al met al veel energie vriendelijker.
Omdat vooral de Franse vissers met hun veel kleiner scheepjes jaloers waren op vangst en kwaliteit van de Nederlanders werd de EU ingeschakeld, dus nog niet zo lang geleden is door de EU de pulsvisserij verboden want zo gaat dat tenslotte in de EU, Rutte zet toch zijn handtekening wel bij het kruisje.
Omdat de brandstof in Nederland al veel duurder was als in de omringende landen kregen de vissers het moeilijker vanwege de meer energie gebruikende manier van vissen, dus ook veel minder aanvoer op de afslag.
Natuurlijk weet Pim Visser dit ook, dan is de vraag waarom dit leugenachtige persoon Poetin daarvan de schuld geeft, Pim Visser moet de schuld leggen bij onze Regering en bij de EU, zoveel is wel duidelijk.
Tenslotte:
De energie prijzen in Nederland zijn bijna de hoogste van de EU en dat waren ze voor de oorlog in Oekraïne al. Bovendien liggen de salarissen in Nederland veel lager dan in de landen met de nog hogere energie prijzen. Die absurde prijsstijgingen die verleden jaar nog voor de oorlog in Oekraïne al werd ingezet op voorspraak van de EU(Samson en Timmermans, beiden PvdA) zijn nodig om de 4- a 500.000 jonge Afrikaans mannen van bed, brood en salaris te voorzien en nergens anders om.
Om dan de schuld bij Poetin te liggen is van zulk laag allooi dat geen fatsoenlijk mens een dergelijke uitspraak zal doen, wel mensen zoals voorheen de NSB'ers die de Duitsers naar hun mond praatten en hun landgenoten verraadden.
Mijnheer Pim Visser, ga u schamen en geef nooit meer een interview aan een krant die eigenlijk net zo smerig is als uzelf.
Verleden jaar was de prijsstijging van de brandstof al ruim aan de gang https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/brandstofprijzen-blijven-stijgen-waar-houdt-het-op/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.bing.com%2F
In oktober was de prijs van benzine al over de €2,00 en de diesel steeg even hard mee.
De vissers hadden het toen al heel lastig en dat weet Pim Visser als geen ander want hij ontsloeg toen al mensen omdat er weinig aanvoer was vanwege de torenhoge brandstofprijzen.
Poetin viel eind februari van dit jaar Oekraïne binnen na jaren van treiteren door het Westen en vanwege het uitbreiden van het Westen richting Oosten tegen de gemaakte afspraken in. 6 Jaar geleden stemde 2/3 van het Nederlandse volk tegen Oekraïne bij de EU. Niemand kan uitleggen waarom een verschrikkelijk corrupt land als Oekraïne, met aan het hoofd een komiek die 7 jaar geleden nog als vrouw verkleed met hoge hakken aan over het toneel liep te paraderen, zo de steun van het Westen heeft. Diezelfde komiek, Zelensky, heeft zich inmiddels bewusteloos gestolen aan de financiën van zijn land en de Westerse leiders weten dat. Gezien de brandstofprijzen heeft Poetin niets met de ontslagen op de afslag te maken, dus Pim Visser liegt dat hij scheel ziet. Dat het Noord Hollands Dagblad deze leugens plaatst past in het beleid van deze krant want die staat vol met leugens en is slechts bedoeld om het argeloze lezersvolk te indoctrineren, gelijk de NPO en RTL.
Een reactie posten