Als een journalist misstanden, hypocrisie en de 'nieuwe' bestuurscultuur bij de overheid aan de kaak wil stellen, dan dient hij een Wob-verzoek bij het ministerie van Infrastructuur in. Het ministerie negeerde een belangrijk stikstofadvies, omdat het vergunningen voor wegen en andere infrastructuurprojecten in gevaar zou brengen. Er werd liever zwaar hypocriet en zeer oneerlijk beleid gevoerd.
Wout Willemsen 9-5-2022
Oud-minister Cora van Nieuwenhuizen heeft wéér een schandaal op haar naam staan. Uit documenten, die bijna een jaar na een Wob-verzoek van EenVandaag openbaar zijn gemaakt, blijkt dat het ministerie willens en wetens heeft gesjoemeld met de berekening van de stikstofneerslag van wegverkeer.
Onder het oude stikstofbeleid (tot mei 2019) moest een boer zijn stikstofneerslag tot wel over honderden kilometers berekenen. Maar de stikstofuitstoot van wegverkeer hoefde maar tot vijf kilometer te worden berekend, anders konden infrastructuurprojecten niet doorgaan. Volstrekt oneerlijk natuurlijk!
Een adviescommissie kwam in juni 2020 tot dezelfde conclusie, maar dat weerhield het ministerie er niet van om een ander (eerlijk) stikstofrekensysteem te gaan hanteren. Welnee joh, gewoon keihard bluffen en de Tweede Kamer nergens van informeren. Waarom? Omdat ambtenaren anders in de knel kwamen met vergunningen (die niet verleend hadden mogen worden).
Ambtenaren spoorden Van Nieuwenhuizen aan om het beleid op alle mogelijke manieren te verdedigen, wetende dat ze gewoon verkeerd bezig waren. Het ging dan bijvoorbeeld over een project voor het verlengen van de A15 bij Arnhem, die dwars door een Natura2000-gebied wordt aangelegd. Waar boeren zich dus in allerlei bochten moeten wringen om maar te kunnen blijven bestaan, banjert het ministerie van Infrastructuur gewoon dwars door zo'n natuurgebied heen en stoot zoveel stikstof uit als het wil.
Goed nieuws! DDS heeft nu een eigen app voor iPhone en iPad, en voor Android-toestellen. Download de app gratis en voor niets in de AppStore of in Google Play voor Android, en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws. Oh, en als je de app hebt gedownload, laat dan even een 5-sterren recensie achter alsjeblieft. Dat is enorm belangrijk!
Daar blijft het niet bij, want ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur zagen dat het ministerie van Landbouw en Natuur begonnen 'te draaien' en dat ook het RIVM 'zijn rug niet recht houdt'. Van Nieuwenhuizen moest hen ook maar even overtuigen van het meegaan in de hypocriete houding van de eigen ambtenaren. En het werkte ook nog, tot de Raad van State er in 2021 pas een stokje voor stak. De nieuwe rekenmethode waar uiteindelijk door het kabinet voor gekozen is (stikstofgrens van 25 kilometer) ligt ook al onder vuur. Na de zomer doet een rechter uitspraak. Laat ze er zelf fijn in stikken!
Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!
DDS
Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!
Wout Willemsen 9-5-2022
Oud-minister Cora van Nieuwenhuizen heeft wéér een schandaal op haar naam staan. Uit documenten, die bijna een jaar na een Wob-verzoek van EenVandaag openbaar zijn gemaakt, blijkt dat het ministerie willens en wetens heeft gesjoemeld met de berekening van de stikstofneerslag van wegverkeer.
Onder het oude stikstofbeleid (tot mei 2019) moest een boer zijn stikstofneerslag tot wel over honderden kilometers berekenen. Maar de stikstofuitstoot van wegverkeer hoefde maar tot vijf kilometer te worden berekend, anders konden infrastructuurprojecten niet doorgaan. Volstrekt oneerlijk natuurlijk!
Een adviescommissie kwam in juni 2020 tot dezelfde conclusie, maar dat weerhield het ministerie er niet van om een ander (eerlijk) stikstofrekensysteem te gaan hanteren. Welnee joh, gewoon keihard bluffen en de Tweede Kamer nergens van informeren. Waarom? Omdat ambtenaren anders in de knel kwamen met vergunningen (die niet verleend hadden mogen worden).
Ambtenaren spoorden Van Nieuwenhuizen aan om het beleid op alle mogelijke manieren te verdedigen, wetende dat ze gewoon verkeerd bezig waren. Het ging dan bijvoorbeeld over een project voor het verlengen van de A15 bij Arnhem, die dwars door een Natura2000-gebied wordt aangelegd. Waar boeren zich dus in allerlei bochten moeten wringen om maar te kunnen blijven bestaan, banjert het ministerie van Infrastructuur gewoon dwars door zo'n natuurgebied heen en stoot zoveel stikstof uit als het wil.
Goed nieuws! DDS heeft nu een eigen app voor iPhone en iPad, en voor Android-toestellen. Download de app gratis en voor niets in de AppStore of in Google Play voor Android, en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws. Oh, en als je de app hebt gedownload, laat dan even een 5-sterren recensie achter alsjeblieft. Dat is enorm belangrijk!
Daar blijft het niet bij, want ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur zagen dat het ministerie van Landbouw en Natuur begonnen 'te draaien' en dat ook het RIVM 'zijn rug niet recht houdt'. Van Nieuwenhuizen moest hen ook maar even overtuigen van het meegaan in de hypocriete houding van de eigen ambtenaren. En het werkte ook nog, tot de Raad van State er in 2021 pas een stokje voor stak. De nieuwe rekenmethode waar uiteindelijk door het kabinet voor gekozen is (stikstofgrens van 25 kilometer) ligt ook al onder vuur. Na de zomer doet een rechter uitspraak. Laat ze er zelf fijn in stikken!
Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!
DDS
0 reacties :
Een reactie posten