Hollands Kroon - OHK stelt vragen over Verkeersveiligheid.
De
politieke vragen:
Onafhankelijk Hollands Kroon vindt verbetering van de verkeersveiligheid als
onderdeel van de leefomgeving van onze inwoners belangrijk. Met name in de
bebouwde kom is nog een wereld te winnen. Dit bleek ook bij bespreking van het
Verkeersveiligheidsplan in 2020. Op 7 juli 2020 is het Verkeersveiligheidsplan
door de raad vastgesteld en is aangegeven dat er jaarlijks een ‘gerichte
geactualiseerde uitvoeringsagenda aan de raad wordt aangeboden. Zo kan de
gemeenteraad de nodige maatregelen betrekken bij het opstellen van de kadernota
en/of meerjarenbegroting.’
Op 15 juni
jl. heeft het college de raad een memo gestuurd, met daarin drie projecten en
nog twee losse locaties n.a.v. meldingen van bewoners. De locaties zijn
gebaseerd op de ‘objectieve en subjectieve top 10’ van 2020.
1. Is dit memo
de werkwijze die beoogd is op grond van het Verkeersveiligheidsplan voor het:
door de raad betrekken van de nodige maatregelen bij het opstellen van de
kadernota en/of meerjarenbegroting?
In het NHD
van 23 juni 2021 wordt een lijst met een ‘objectieve en subjectieve top 10’
weergegeven en wordt de wethouder ook geciteerd. De in het memo genoemde drie
projecten en twee locaties die aangepakt worden, staan niet in de in het
NHD-artikel genoemde ‘objectieve en subjectieve top 10’. In het memo van 15 juni
jl. is geen ‘objectieve en subjectieve top 10’ bijgesloten.
2. Is er
een andere lijst met een ‘objectieve en subjectieve top 10’ dan degene die in
het NHDartikel benoemd wordt?
3. Zo ja,
kan de raad de complete lijst en (inzicht in) het afwegingskader achter de
gemaakte keuzes in het memo ontvangen? Met andere woorden: waarom zijn deze
drie projecten en twee locaties in 2021 geprioriteerd en andere afgevallen?
4. Wat
gebeurt er met de wegen/locaties uit de ‘subjectieve en objectieve top 10’ die
in 2021 niet zijn opgepakt?
5. Hoe
wordt deze ‘subjectieve en objectieve top 10’ openbaar gemaakt? U geeft in het
memo aan dat er ook aanpassingen worden gedaan n.a.v. meldingen van
bewoners.Onder de kop Opgave in het Verkeersveiligheidsplan wordt aangegeven
dat het van belang is dat wegen veilig gebruikt kunnen worden door alle
verkeersdeelnemers. In het Verkeersveiligheidsplan wordt aangegeven dat er een
lage drempel is voor inwoners om zich met hun zorgen over verkeersonveilige
situaties te melden bij de gemeente. Tegelijkertijd wordt op de website van de
gemeente aangegeven dat de melding ongewenste verkeerssituatie ook moet worden
gedaan namens de buurt, meerdere omwonenden of weggebruikers.
6. Hoe
wordt nu omgegaan met individuele bewonersmeldingen over verkeersonveilige
situaties? Worden die afgehouden, of als signalen bij elkaar opgeteld?
7. Hoeveel
individuele en collectieve bewonersmeldingen over ongewenste verkeerssituaties
(of verkeersknelpunten) heeft de gemeente de afgelopen twee jaar ontvangen via
FiXi per kern?
8. Kunt u
ons een volledig overzicht geven van al deze bewonersmeldingen (geanonimiseerd)
voor de ‘subjectieve en objectieve top 10’ binnen de bebouwde kom?
U geeft
onder Opgave aan dat gedragsbeïnvloeding kan plaats vinden via gedragscampagnes
vanuit de gemeente, samen met partners.
9. Welke
gedragscampagnes zijn de afgelopen twee jaar langs wegen binnen de bebouwde kom
gehouden en op welke locaties?
U geeft in
de programmabegroting aan dat er in 2022 ook 30 verkeerstellingen worden
gehouden. Wij zijn vooral benieuwd wat de uitkomsten zijn van de
verkeerstellingen sinds 2019.
10. Voor
welke wegvakken binnen kernen is bij de verkeerstellingen sprake van een
overschrijding van de maximumsnelheid?
11. Kunt u
een handzaam overzicht aanleveren van wat die overschrijdingen zijn? Daarbij
zien we graag alle meetgegevens, en niet alleen de ‘V85’.
De
provincie heeft permanente tellers gepositioneerd langs wegen in haar beheer.
Daardoor ontstaat een actueel en continu beeld over de intensiteiten.
12. Heeft
de gemeente – met de voorgenomen tellingen – een actueel en continu in- en
overzicht (< 2 jaar oud) in de verkeersintensiteiten op de drukst bereden
wegen in de kernen?
OHK
1 reacties :
Verkeersveiligheid: in vroeger jaren controleerde oom agent, nu is oom agent druk met andere zaken. Niet vergeten dat de politie zwaar onderbemand is, het lijken wel ziekenhuizen en verzorgingshuizen. De prioriteit van deze Regering ligt bij een niet bestaand stikstofprobleem wat alleen in Nederland een zeer belangrijke rol speelt. Hoe verzin je het.
Een reactie posten