Eigenaren van landbouwvoertuigen zonder registratie krijgen niet direct een boete als de politie controleert in het nieuwe jaar. Dat meldt de LTO aan haar achterban.
Arie Booy 29-12-2021
Volgens de Land en Tuinbouw Organisatie is er een coulancebeleid afgesproken om te voorkomen dat trekkers en andere landbouwvoertuigen na 1 januari 2022 de weg niet meer op kunnen als de registratie niet is afgerond
Volgens de wetgeving moeten landbouwvoertuigen vanaf het begin van het nieuwe jaar geregistreerd zijn om de openbare weg op te mogen. Voor de registratie van de bestaande landbouwvoertuigen was een periode van een jaar uitgetrokken. Tijdens deze conversieperiode, die tot 1 januari 2022 loopt, is er geen keuring van de RDW nodig en zijn er lagere kosten voor registratie van het voertuig.
Toegenomen
Het aantal aanvragen voor registratie is de laatste weken fors toegenomen. Zelfs zo fors dat de RDW het aantal aanvragen niet voor 1 januari 2022 kan afronden. Om te voorkomen dat ondernemers de niet-geregistreerde landbouwvoertuigen moeten laten staan is door de overheid, op verzoek van onder andere LTO Nederland, een ’coulancebeleid’ overeengekomen. Dat houdt in dat tot 1 juli 2022 geen boetes worden uitgedeeld als blijkt dat landbouwvoertuigen die niet zijn geregistreerd toch gebruik maken van de openbare weg. Deze periode van zes maanden extra tijd geeft de RDW de ruimte om alle aanvragen voor de registratie van landbouwvoertuigen af te ronden.
De coulance geldt alleen voor de handhaving op de registratieplicht. Een (land)bouwvoertuig moet op de weg bijvoorbeeld nog steeds wel voldoen aan de verzekeringsplicht. Ook mag er met een ongeregistreerd voertuig niet harder worden gereden dan 25 km/u. Harder rijden is alleen toegestaan (tot maximaal 40 km/u) als het voertuig is voorzien van een kentekenplaat.
Noordhollands Dagblad
0 reacties :
Een reactie posten