02 sep 2021,
"Leden die met deze problemen aankloppen bij de netbeheerder worden van het kastje naar de muur gestuurd en in het ongewisse gelaten over de oplossing", zegt Maud Weide belangenbehartiger bij Vereniging Eigen Huis. "Zonnepaneeleigenaren moeten duidelijkheid krijgen van de netbeheerder binnen welke redelijke termijn de problemen worden opgelost. Ook moet transparant zijn voor huiseigenaren in welke gebieden zich deze problemen op het elektriciteitsnet voordoen. “Huiseigenaren mogen niet de dupe worden van achterstallig onderhoud van het elektriciteitsnet”, aldus Weide.
Hoge druk
Mede doordat er steeds meer huizen komen met zonnepanelen, wordt de druk op het laagspanningsnet - waar woningen op zijn aangesloten- steeds hoger. Wanneer de druk te hoog is, schakelen de zonnepaneelsystemen tijdelijk uit. Dit gebeurt vooral tijdens piekmomenten, zoals in de periode van april tot en met september, wanneer men veel stroom opwekt. Door de tijdelijke uitschakeling worden huiseigenaren met zonnepanelen gedwongen om stroom af te nemen van het net en kunnen geen gebruik maken van hun eigen opgewekte zonnestroom. “Een vreemde gewaarwording. Veel huiseigenaren zijn bereid een stap te nemen in de energietransitie door te investeren in zonnepanelen. Maar onder andere door problemen rondom het laagspanningsnet, levert deze investering hen minder op. Zij hebben tijdelijk geen opbrengst, maar wel gedwongen kosten”, zegt Weide.
Grote zorgen
Dat er problemen zijn rondom het laagspanningsnet en zonnepaneeleigenaren wordt ook bevestigd door staatssecretaris Dilan Yeşilgöz-Zegerius in de beantwoording van Kamervragen. Vereniging Eigen Huis maakt zich grote zorgen. Weide: “De signalen die bij ons binnenkomen, zijn nog maar het topje van de ijsberg. Lang niet alle huiseigenaren houden de opbrengsten van hun zonnepanelen nauwlettend in de gaten. Wij verwachten dat er nog veel meer zonnepaneeleigenaren zijn die door de tijdelijk uitschakeling minder zonne-stroom opbrengsten generen.”
Meer transparantie
Volgens de vereniging is het van belang dat er meer transparantie komt over de problemen. "Huiseigenaren die zonnepanelen overwegen, moeten gewezen worden op mogelijke risico’s van tijdelijke uitschakeling door overbelasting op het net. Netbeheer Nederland is bezig met een risicokaart voor grootgebruikers, zoals de industrie. Wij vinden dat deze er ook moet komen voor huiseigenaren", aldus Weide. Huiseigenaren die nu nadenken over het nemen van zonnepanelen raadt de vereniging aan contact op te nemen met de netbeheerder. De netbeheerder kan dan aangeven wat de mogelijke kans is op de tijdelijke uitschakeling van het zonnepaneelsysteem.
Meer informatie:
- Informatiepagina over zonnepanelen
- Zo gebruik je stroom van zonnepanelen nog beter
- Collectieve inkoop zonnepanelen
- Tips en Tricks zonnepanelen Netbeheer Nederland
Verleden week via een advertentie contact gehad met 3 zonnepanelen aanbieders en ze de volgende vragen gesteld:
BeantwoordenVerwijderen1 Hoe gaat het na 2023 met de saldering(teruggave zonnestroom bij teveel)
2 Hoe zit het met de teruggave aan het net bij veel zon en wind omdat we meegemaakt hebben dat we niets konden terug leveren aan het net.
Van de 3 aanbieders kreeg ik bericht dat de saldering gewoon door zou lopen en in onze omgeving kon het teveel aan stroom gewoon terug geleverd worden aan het net.
In beide gevallen logen ze er maar wat op los.