In de link hieronder vind je de webpagina van de Raad van State, waarop op 6 april a.s. een link zal verschijnen naar de livestream van de zitting over de gevolgen van het Nevele arrest voor vier windturbinezaken. (de kwestie "Europees Hof").
Zie Hier
Waarom dit cruciaal is voor ALLE windturbinezaken
De crux van de zaak is het volgende:
- De meeste windturbine
vergunningen in Nederland zijn gegeven op basis van een verwijzing naar
algemene regels in het Activiteitenbesluit en/of de Activiteitenregeling,
.
- Er is geen Milieu
Effect Rapportage (MER) gemaakt voor het Activiteitenbesluit en de
Activiteitenregeling.
- Het Europees Hof heeft in
Wallonië (2016 - de zaak d'Oultremont) uitgesproken, dat dat wel had
gemoeten.
- In 2019 werd gesteld door
eisers in de "Battenoord"-zaak over windturbines op
Goeree-Overflakkee, dat de vergunning ongeldig was omdat er geen MER was
voor het Activiteitenbesluit en de Activiteitenregeling.
- De Raad van State had ofwel
de eisers gelijk moeten geven, ofwel het Europees Hof moeten vragen om
bindend advies.
- De Raad van State gaf de
eisers ongelijk en vroeg het Europees Hof niet om een bindend advies.
Daarmee overtrad de Raad van State de wet (artikel 267 van het
Verdrag op de Werking van de Europese Unie).
- Het Europees Hof doet in de
zaak Nevele in Vlaanderen (juni 2020) nogmaals uitspraak over de
MER-plicht van (de Vlaamse variant van) het Activiteitenbesluit en de
Activiteitenregeling, ditmaal in nog duidelijker bewoordingen dan in de
zaak d'Oultremont.
- Op 6 april a.s. ligt
wederom de kwestie voor van de MER-plicht van het Activiteitenbesluit en
de Activiteitenregeling.
De volgende mogelijkheden doen zich nu voor in de zaak van 6 april:
- De Raad van State erkent de MER-plicht van het Activiteitenbesluit en de Activiteitenregeling. (Wets-technisch zal zij zeggen, dat het Activiteitenbesluit en de Activiteitenregeling een "plan of programma" zijn). In dit geval kunnen alle vergunningen voor windturbines, die zijn afgegeven met verwijzing naar het Activiteitenbesluit en de Activiteitenregeling (en dat is de meeste gevallen zo), worden aangevochten.
- De Raad van State besluit bindend advies te vragen over de MER-plicht van het Activiteitenbesluit en de Activiteitenregeling. In dat geval zal het Europees Hof met enige vertraging uitspraak doen. Het ligt in de verwachting, dat het Europees Hof de MER-plicht van het Activiteitenbesluit en de Activiteitenregeling zal bevestigen. In dat geval kunnen alle vergunningen voor windturbines, die zijn afgegeven met verwijzing naar het Activiteitenbesluit en de Activiteitenregeling (en dat is de meeste gevallen zo), worden aangevochten.
- De Raad van State zal de MER-plicht niet erkennen en ook geen bindend advies vragen aan het Europees Hof. In dat geval overtreedt de Raad van State wederom de wet, zoals in de Battenoord-zaak. Er is dan sprake van een recidive door de Raad van State.
0 reacties :
Een reactie posten