Het stadhuis op Willemsoord wordt de doodsteek voor werk aan schepen in dok 2.

Datum:
  • zaterdag 27 februari 2021
  • in
  • Categorie: , , , ,
  •  DEN HELDER -  ’Dit plan gaat Helderse ondernemers miljoenen aan omzet kosten’, voorspelt directeur Jelle Loosman van Damen Shipyards Den Helder


    Delano Weltevreden 27-2-2021


    Het stadhuis dat op Willemsoord komt moet het nautisch kwartier daar versterken, zegt de gemeente. Versterken? Dat is een fabeltje, zegt directeur Jelle Loosman van Damen Shipyards Den Helder. Het stadhuis wordt de doodsteek voor scheepswerkzaamheden in het dok dat vlak naast een de gebouwen ligt, voorspelt hij. ,,Werkzaamheden gaan verdwijnen naar werven buiten Den Helder. Dat gaat miljoenen euro’s omzet schelen. Dok 2 is straks niets meer waard.’’

    Loosman, die spreekt namens Damen Schipyards Den Helder, weet waar hij het over heeft. ,,Mijn opa is deze werf begonnen. Wij zitten aan de Binnenhaven. Onze milieuvergunning hebben we in de loop der jaren steeds meer zien afkalven. Bepaalde werkzaamheden kunnen hier niet meer. Toen ik hier in 1981 begon, mochten we nog gritstralen. Dat is niet meer toegestaan, omdat het te belastend is voor het milieu.’’

    Op Willemsoord gaat het dezelfde kant op, voorspelt de directeur. ,,In dok 2 mogen wij nu gritstralen. Als wij dat straks doen als het stadhuis er staat, werkt er geen ambtenaar meer. Dat geef ik je op een briefje.’’

    In het verleden heeft de havensector geageerd tegen woningbouw op Willemsoord. Om dezelfde reden loopt de sector nu te hoop tegen het stadhuisplan. Het wordt op Willemsoord een herhaling van wat zich jaren geleden op industrieterrein Westoever afspeelde, zegt Loosman. Omdat bewoners van de Boatex klaagden over geluidsoverlast, werden de bedrijven in de nabijgelegen haven aan banden gelegd.

    Clipper Stad Amsterdam

    Vanaf najaar 2019 heeft Damen een half jaar gewerkt aan het onderhoud van Clipper Stad Amsterdam. Vier miljoen euro omzet. De omzet van Helderse onderaannemers niet meegerekend. Zulk werk kan straks niet meer uitgevoerd worden, weet Loosman. ,,Geen ambtenaar gaat dat verdragen. Ik weet zeker dat onze milieuvergunning wordt bijgesteld als wij daar aan het werk zouden gaan wanneer het stadhuis er staat.’’

    De coalitie mag het stadhuisplan dan wel met ronkende teksten proberen te verkopen, Loosman weet zeker dat het de doodsteek wordt voor de nautische bedrijvigheid in Den Helder. Werk dat in Den Helder wordt gedaan, verdwijnt straks naar de werven van Damen in Harlingen, Amsterdam of Rotterdam. En in het slechtste geval naar concurrenten. ,,Dat zal dan extra pijn doen’’, zegt de werfdirecteur. Helderse onderaannemers gaan het ook in hun portemonnee voelen, weet hij. Bedrijven als scheepstuigerij De Schieman en Piet Brouwer Elektrotechniek. ,,Het gaat om aanzienlijke bedragen. Je moet denken aan bedragen met vijf nullen per project.’’

    Heeft Loosman zijn bezwaren neergelegd bij de gemeente Den Helder? Natuurlijk, zegt de directeur. ,,Port of Den Helder is onze gesprekspartner, zo is dat geregeld. ,,Wij hebben meerdere malen onze bedenkingen geuit, ook schriftelijk. Wat wij te horen krijgen is dat het om een democratisch genomen besluit gaat.’’

    Per definitie

    Democratisch genomen besluiten zijn niet per definitie goed voor de samenleving, zegt Loosman: ,,Door dat stadhuis worden de gebruiksmogelijkheden van dok 2 ernstig beperkt. We kunnen daar niet onbeperkt geluid produceren tijdens werkzaamheden. Prijstechnisch is het dan niet meer interessant om bepaalde werkzaamheden in dok 2 uit te voeren. We moeten dan uitwijken naar onze werven in Amsterdam, Harlingen of Rotterdam. En dan gaat een andere Damen-werf het werk doen. Maar daarmee verliezen we in Den Helder wel omzet. Miljoenen.’’

    De verantwoordelijke politici op het stadhuis kennen zijn bezwaren. Loosman durft niet te beweren dat zijn vrees voor het effect van het stadhuisplan daar serieus wordt genomen. ,,Op de laatste dag van de ambtstermijn van burgemeester Koen Schuiling ben ik bij hem op bezoek geweest voor een kop koffie. Ik had toen al veel e-mails gestuurd over wat ik van het stadhuisplan vindt en veel kanonnades afstoken over de manier waarop wij als ondernemers in Den Helder behandeld worden. ’Het is mijn laatste dag hier’, zei Schuiling. ’Maar ik ga er voor zorgen dat je een vast aanspreekpunt krijgt op het stadhuis’. We zijn anderhalf jaar verder, ik heb er nooit meer wat van gehoord. De wethouders Keur en Visser hebben gezegd dat zij van het gesprek met Schuiling weten. Zij zouden ervoor zorgen, zeiden ze. Ik ben niet de persoon die zich van het kastje naar de muur laat sturen. Ik wacht het dus rustig af, maar er gebeurt niets.’’

    Heel gevoelig

    Het gemeentebestuur negeert de bezwaren van de nautische ondernemers, zegt Loosman. ,,Het stadhuisdossier ligt heel gevoelig. Men weet hoe we daarover denken. Maar als het gemeentebestuur wil accepteren dat er werk verdwijnt uit Den Helder en dat ondernemers daardoor omzet verliezen, dan hebben wij dat maar te nemen. Het is een democratisch genomen besluit. Maar wel een besluit met waarschijnlijk verstrekkende gevolgen.’’

    De coalitie en het college zeggen dat de nautische werkzaamheden op Willemsoord niet in de knel komen. De realiteit is anders, zegt Loosman: ,,Wij zijn degenen die het werk uitvoeren. Wij krijgen de bekeuringen op het moment dat we in overtreding zijn. Als je kijkt naar wat qua geluids- en milieubelasting mag, lopen we langs het randje. Neem het dok op Texel. We zitten daar in Natura 2000-gebied. Het is heel simpel. Als we ons daar vergalopperen, is het gedaan met onze business op Texel. Hetzelfde geldt in Den Helder. Als we ons hier niet aan de regels houden, is het afgelopen. We gaan dus geen problemen opzoeken. Ons bedrijf en onze klanten zijn ons dierbaar. Als het niet meer lukt, moeten we helaas activiteiten afstoten. Ik ga niet de kat op het spek binden. Ik weet zeker dat het niet kan, want dat is mijn ervaring.’’

    De werkgelegenheid in Den Helder zal een douw krijgen van het paradepaardje van het huidige gemeentebestuur, is zijn overtuiging. ,,We hebben contacten met andere rederijen voor een vervolg op het werk dat we voor Clipper Stad Amsterdam hebben gedaan. De Braziliaanse clipper Cisne Branco wil in 2022/2023 naar Den Helder komen.’’ De reparatie van Clipper Stad Amsterdam heeft Damen een omzet van ruim vier miljoen euro opgeleverd. Het werk aan het Braziliaanse zusterschip wordt op minimaal een miljoen meer geschat. ,,Dat gaat waarschijnlijk elders gebeuren’’, verwacht Loosman. ,,Er zijn verschillende aanvragen, maar die parkeren we allemaal. We zeggen dat we het moeten onderzoeken. Maar de kans dat we dat werk op Willemsoord kunnen uitvoeren is heel klein. Dat avontuur gaan we niet aan.’’

    Eyecatchers

    Clipper Stad Amsterdam wil ook toekomstig werk aan het schip graag in Den Helder laten uitvoeren. ,,Zij lezen de kranten ook en vragen hoe wij dat straks voor ons zien. Ik heb gezegd dat ik niet denk dat het werk op Willemsoord kan worden gedaan. Zulke schepen zijn eyecatchers voor Willemsoord. Die ga je dus ook missen als het stadhuis er straks staat.’’

    Het gaat niet alleen om het dok, benadrukt de scheepswerfdirecteur. Ook de beschikbaarheid van de ruimte en gebouwen eromheen speelt een rol. ,,Het parkeerterrein kunnen we straks niet meer gebruiken voor opslag. Allerlei onderaannemers moeten aan en af rijden. Dat wordt een mierenhoop die niet samengaat met de activiteiten die de gemeente in gedachten heeft. De gebouwen kunnen we ook niet meer gebruiken.’’

    Wat er met dok 2 moet gebeuren? Loosman: ,,Daar moet je maar een amfitheater van maken of zo. Of gooi er zand in, want het wordt waardeloos.

    Tuigage

    Het stadhuis moet worden gevestigd in de gebouwen 72 en 66 op Willemsoord. Tijdens de klus aan Clipper Stad Amsterdam gebruikte Damen die gebouwen. De tuigage van de clipper lag in gebouw 72 en werd daar hersteld. In dat gebouw was ook de bemanning van het schip ondergebracht. De onderaannemers hadden in gebouw 66 een groot deel van hun opslag.Loosman: Een klant lok je ook met toegevoegde waarde. Dan wordt het voor zo’n klant aantrekkelijk om naar Den Helder te komen. Straks is er een kaal dok waaromheen niet veel ruimte meer over is.’’

    Noordhollands Dagblad

    0 reacties :

    Een reactie posten