Jelle van Baardewijk in gesprek met onderzoeker en docent Michael Klos over sociale media en de vrijheid van meningsuiting. "Je moet zorgen dat er meer platforms ontstaan."
19-1-2021
Toen Trump recent van alle sociale media werd gegooid, laaide de discussie over de vrijheid van meningsuiting op digitale platforms weer in alle hevigheid op. Klos belicht in dit gesprek de juridische kant van dit thema. Hij ziet de grote problemen, zoals tijdens het Cambridge Analytica schandaal: “Het is heel makkelijker om gebruikers te manipuleren om ze bepaalde informatie te voeden.[..] Daarmee krijg je het risico dat bepaalde groepen anders worden geïnformeerd dan andere groepen.” Dat heeft de afgelopen jaren tot een code of conduct geleid bij veel techbedrijven. Zo pogen zij, zo vertelt Klos, haat zaaien, propaganda en desinformatie tegen te gaan. “Je ziet dat deze discussie eigenlijk al in de jaren ’90 gevoerd is.” Klos schetst het verschil tussen hoe Amerika en Europa dit juridisch aanpakken. In de Verenigde Staten hebben techbedrijven een zekere immuniteit: ze mogen in hoge mate zelf bepalen hoe ze regels toepassen. “De EU heeft gezegd: dat gaat te ver. Op het moment dat een bedrijf weet dat het een illegale of onrechtmatige uitlating is, dan ontstaat aansprakelijkheid.”
0 reacties :
Een reactie posten