Plooien tussen machinefabriek Luyt in Den Oever en de gemeente nog niet glad gestreken, desondanks is er al wel veel bereikt, aldus wethouder Meskers

Datum:
  • dinsdag 12 januari 2021
  • in
  • Categorie: , ,

  • HOLLANDS KROON - DEN OEVER

    De bedrijfsverplaatsing van dokbedrijf Luyt in Den Oever kost de gemeente een ton meer dan is begroot: geen 3,5 ton maar 4,5 ton.



    De meerkosten zijn onder meer ontstaan doordat er meer tijd in het proces is gaan steken dan gedacht. ’Aan de ene kant was er tijddruk (boetebeding, continuïteit bedrijfsvoering), aan de andere kant veel verschillen van inzicht over onderwerpen op het gebied van veiligheid en technische specificaties. Hierdoor zijn de kosten voor het vlot trekken van het dossier hoger uitgevallen dan het door uw raad beschikbaar gestelde budget’, aldus de gemeente.

    Hoewel de opgeknapte kade in september door Luyt in gebruik is genomen zijn nog niet alle plooien tussen de gemeente en Luyt gladgestreken. De gemeente: ’Luyt B.B. heeft de oplevering nog niet geaccepteerd. Dat kan niet zo blijven. In samenspraak met onze jurist worden de laatste details afgewerkt. Dit wordt vervolgens met Luyt afgestemd. Het college is van mening dat zij verantwoordelijkheid heeft genomen en heeft voorkomen dat partijen voor alle dispuutpunten in een langdurig (juridisch) proces verwikkeld raakten. We werken nu aan een hersteld vertrouwen en een langdurige samenwerking. Vooralsnog blijft het onduidelijk wat de vervolgstappen zijn van Luyt B.V. waar het gaat over het niet erkennen van de oplevering en de aankondiging ‘de balans op te maken’.

    Havendiepte

    Volgens directeur Jacoline Luijt van Machinefabriek en scheepswerf Luyt moet er nog een aantal zaken worden opgelost alvorens het dossier te sluiten is. Zoals de verplaatsing van van de historische schepen naar een ander deel van de haven en voldoende havendiepte voor het nieuwe scheepsdok.

    Meskers geeft aan dat het belang van Luyt B.V. weliswaar centraal staat, maar dat de gemeente ook verantwoordelijk is voor de exploitatie van de haven. ,,Het is balanceren tussen twee rollen van de gemeente. Waarbij we enerzijds voet bij stuk houden aan zaken die we van belang vinden en daarnaast kijken wat er wel gangbaar te maken is.’’

    25 mille

    In de huurovereenkomst is volgens de gemeente afgesproken dat Luyt binnen drie jaar en een maand na oplevering van de kade een nieuw dok bouwt en in gebruik neemt. Zo niet dan ligt er een dwangsom van maximaal 25 mille op het bedrijf te wachten. Het is een theoretisch model. Het is Luyt er alles aan gelegen het nieuwe dok zo snel mogelijk af te bouwen, mede vanwege de conditie van het huidige vele decennia oude dok, gaf directeur Luijt onlangs aan.

    Meskers: ,,Het goede nieuws is dat Luyt de kade inmiddels in gebruik heeft genomen, het nieuwe dok in aanbouw is en de continuïteit van het bedrijf niet ter discussie staat.’’

    Door een vertraging van de dokverplaatsing, onder meer door het ophogen en verstevigen van de Havendijk in opdracht van het Hoogheemraadschap, liep Luyt drie ton mis uit het subsidiepotje Duurzame Ontwikkeling Visserijgebieden. Als compensatie keerde de gemeente 125.000 euro uit, waaraan de provincie een halve ton heeft bijgedragen.

    Noordhollands Dagblad 

    2 reacties :

    Anoniem zei

    Dit bedrijf is en wordt ongelooflijk slecht behandeld door de gemeente. Het college probeert het zelf veroorzaakte probleem zo goedkoop mogelijk op te lossen, goedschiks of kwaadschiks. Schandalig.

    Anoniem zei

    De vrienden van Meskers en de Groot, de multinationals langs de a7, ondervinden van de gemeente geen enkele hinder bij het ontwikkelen van hun plannen, STERKER NOG, Meskers gaat bij wijze van spreken over lijken om de Multinationals te plezieren. Die bedrijven hebben ook meer (zwart)geld te bieden dan Luyt B.V.
    Zou Meskers gezien zijn gedragingen soms een VVD'er zijn?

    Een reactie posten