‘Inktzwart scenario detailhandel.' Een gesprek met Rick Moorman

Datum:
  • woensdag 11 november 2020
  • in
  • Categorie: ,
  • Paul van Liempt in gesprek met Rick Moorman, ondernemer en retailexpert.


    10-11-2020




    Paul van Liempt in gesprek met Rick Moorman, ondernemer en retailexpert. “Niemand doet meer mee. Het woordje samen is gewoon wel weg.”

    Het lijkt oppervlakkig bezien misschien niet zo, maar veel ondernemers hebben het nog steeds gigantisch lastig. We zitten nu in de tweede golf van de coronapandemie. Die is in twee opzichten fundamenteel anders dan de eerste, zo vertelt Moorman: “Ik weet nu wat me te wachten staat. Dat wist ik in april niet.” Nu is er dus de mogelijkheid om maatregelen te treffen. Maar: “Je merkt dat de maatschappij verschrikkelijk aan het verharden is.” Aanvankelijk was er nog het idee om het samen te doen. Dat is volgens Moorman helemaal verdwenen. “Niemand doet meer mee. Het woordje samen is gewoon weg.” Eerder benadrukte Moorman al dat de maatregelen op zichzelf ook een impact hebben op het welzijn van mensen. “Gezondheid gaat verder dan alleen de ziekenhuisbedden die we hebben.” Hij pleit voor een meer integrale blik op corona. “Het is niet een dingetje, het is het totale spectrum waar je over moet praten.” In dit gesprek passeren diverse thema’s de revue, zoals het probleem van de illegale feestjes en de rol van verzekeringsmaatschappijen. Moorman laat zich ook uit over de positie van de vastgoedondernemers. Zij kunnen geen regelingen blijven treffen, want anders redden zij het ook niet. Alles is via een keten met elkaar verbonden. “Er moet een masterplan komen.” De overheid is daarbij volgens Moorman aan zet. Men moet met elkaar in gesprek om de voorwaarden te scheppen zodat ondernemers in de retail, vastgoed, horeca en alle andere domeinen vooruit kunnen. “Je wil misschien wel omscholen, bijvoorbeeld naar de zorg, maar het kan niet.” Het is daarom nú tijd om diverse partijen aan tafel te zetten.”Wie moet die oppakken? Niet de branche zelf. Dat kunnen ze niet. Dat moet de overheid doen.” Dan kunnen we tegelijkertijd een discussie voeren over hoe we onze maatschappij in de toekomst willen inrichten, zo stelt Moorman. Hij doet een oproep aan economische zaken: “Neem actie! Neem contact op”. -- 0:20 Er is wel een verschil tussen een winkelier en een ondernemer? 1:24 Moet er een selectie gemaakt gaan worden wie er gesteund blijft worden en wie niet? 4:47 Wat betekent verharding tijdens de tweede golf? Gelijk een deurwaarder erop afsturen? 7:14 Bij jou neemt de stress ook toe? 10:55 Onbegrip over de maatschappelijke toestand en de aanpak van de overheid 17:09 Voor buitenstaanders is het makkelijk om te zeggen dat ondernemers wel wat bedenken omdat ze creatief zijn, toch? 21:09 Hoe zit het precies met de feesten? 23:23 Wat is het verhaal van verzekeringsmaatschappijen? “Die worden zwaar onderbelicht” 28:08 “Er moet een masterplan komen” 35:45 Hoe komt het dat er relatief weinig aandacht voor de branche van mode en schoenen is? 36:50 Hoe zie jij de toekomst van jouw branche? -- De Nieuwe Wereld TV is een platform dat mensen uit verschillende disciplines bij elkaar brengt om na te denken over grote veranderingen die op komst zijn door een combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en globalisering. Het is een initiatief van journalist Paul van Liempt, filosoof Ad Verbrugge en David van Overbeek De Nieuwe Wereld TV wordt gemaakt in samenwerking met de VU, Centrum Ethos en Filosofische School Nederland. Volg ons! Website: https://www.denieuwewereld.tv Twitter: https://twitter.com/De_NieuweWereld

    0 reacties :

    Een reactie posten