Arie Booy 3-10-2020
Energiemaatschappij NAM is al jaren bezig met dit proces.
Vanuit Port of Den Helder vertrekken de schepen die door Peterson worden gedirigeerd. Aan boord zijn mensen en materiaal waarmee het platform K83 momenteel wordt aangepakt. Zo’n 150 zonnepanelen komen op de boorplatform alsmede een innovatieve windturbine. Die vernieuwingen nemen de plaats in van de originele diesel-aggregaten.
Omvangrijke klus
Vanuit de Helderse uitvalsbasis voor offshore olie en gaswinning, wordt de omvangrijke klus uitgevoerd door onder anderen Peterson als logistiek dienstverlener. Bijna één-derde van het Nederlands gas is afkomstig uit gasvelden die vaak tientallen tot enkele honderden kilometers uit de kust liggen.
Dat gas heeft de Nederlandse samenleving ondanks alle verhalen over alternatieve vormen van energie nog lange tijd nodig. ,,De ombouw van de K83 maakt dat dit platform daar de komende decennia een rol in blijft vervullen”, meldt een woordvoerder van de NAM.
Katja Naber van Port of Den Helder is blij dat de NAM tevreden is over de dienstverlening van de haven: ,,Fijn dat we de NAM wederom van dienst konden zijn op onze kades. Welkom voor een volgende klus”, meldt Naber.
De maatschappij is in het zuidelijk deel van die Noordzee al sinds de jaren zeventig actief en al die tijd is Den Helder de belangrijkste uitvalsbasis. Met het gebruik van circa veertig verschillende productieplatforms wordt het gas gewonnen.
Platform K83
Een van die platforms is de K83, een van de grotere platforms op de Noordzee. ,,Op de tekentafel is het platform als het ware opnieuw getekend om het efficiënter en effectiever in te kunnen zetten”, zegt Bas Boerenkamp van NAM. ,,Nieuwe technieken, eenvoudiger en in samenhang met onze andere platformen, dat is waar wij naar hebben gekeken.”
,,De K83 wordt bovendien verduurzaamd, diesel-aggregaten maken plaats voor wind- en zonne-energie om de elektriciteit te leveren die nodig is voor de installaties.”
Energieneutraal
Boerenkamp: ,,Die installaties worden remote (op afstand, red.) bediend, de K83 gaat verder als een onbemand platform dat straks energieneutraal gas produceert.”
Het werkplatform Seafox 4 is voor dit project naast de K83 geïnstalleerd, vanaf deze zogeheten ‘barge’ worden alle overbodige installaties en materialen door een team specialisten verwijderd. De kraan, de accommodaties voor het personeel en het helikopterdek zijn inmiddels gedemonteerd en afgevoerd naar de haven van Den Helder.
Plug & Play
Bas Boerenkamp wijst met enthousiasme op het verduurzamen van het platform: ‘We plaatsen er een Plug & Play systeem op. Dit systeem hebben wij al met veel succes in gebruik op diverse van onze platformen.”
"De K83 krijgt ruim 150 zonnepanelen en een grote windturbine. Deze turbine is voor ons volledig nieuw, maar daarmee kan de energie-opwekking met een back-up diesel minder af. Zo’n back-up op diesel hopen we nooit nodig te hebben.”
Met de aanpak van de K83 blijft NAM volgens Boerenkamp innoveren en investeren in de cruciale energievoorziening voor Nederland. ,,Het is een prachtig project waarbij we bewezen en nieuwe technieken gebruiken en met ons bedrijf innoveren.”
NAM blij met hulp van Port of Den Helder
Noordhollands Dagblad
Geen opmerkingen:
Een reactie posten