De Raad van State verklaarde in 2018 alle bezwaren echter ongegrond en niet ontvankelijk.
10-9-2020
'Vergunningen windpark
in strijd met Europese regels'
In het kort
Omwonenden en belanghebbenden spannen een kort
geding aan tegen windparken in Drenthe.
Ze sommeren de bouw te staken en stellen dat de
verleende vergunningen in strijd zijn met EU-regels.
Dat zou voortvloeien uit een recent arrest van
het Europese Hof van Justitie.
De
bouw van wind- en zonneparken moet mogelijk anders als gevolg van een recent
arrest van het Europese Hof van Justitie. De Stichting Democratisch Energie
Initiatief en een zestal verenigingen van omwonenden spannen een kort geding
aan tegen twee windparken in de Drentse Veenkoloniën om de werkzaamheden te
laten staken. De bouwvergunningen voor de parken zouden mogelijk in strijd zijn
met Europese milieuregels en dus ingetrokken of opgeschort moeten worden.
Het
kort geding betreft de windparken Drentse Monden
Oostermoer en Windpark Pottendijk, waar in totaal tientallen windturbines met
een hoogte van 210 meter moeten komen. Een eventuele uitspraak kan ook ook
grote gevolgen hebben voor wind- en zonneparken in de rest van Nederland. Ook
andere grote projecten die impact hebben op het milieu worden mogelijk geraakt.
Ander daglicht
Nergens
in Nederland is het verzet tegen windmolens zo hevig als in de Drentse
Veenkoloniën. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid
sprak in 2018 zelfs van 'radicalisering' van het verzet.
Omwonenden
van de windparken in de Veenkoloniën hebben de afgelopen jaren tot aan de Raad
van State geprocedeerd tegen de komst van de windparken. Ze maken zich zorgen
over de milieu- en gezondheidseffecten van de turbines. De Raad van State
verklaarde in 2018 alle bezwaren echter ongegrond en niet ontvankelijk.
Een
recent arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie geeft omwonenden
mogelijk nieuwe munitie om de windturbines in Drenthe tegen te houden. ’Die
uitleg van het Hof laat in niet mis te verstane bewoordingen weinig ruimte voor
de andere uitleg van de Raad van State alhier', zegt Peter de Lange, de
advocaat van de omwonenden. 'Die uitleg is onjuist en te beperkt.’ Hierdoor
komen de uitspraken van de Raad van State over de Nederlandse windparken
volgens De Lange in een heel ander daglicht.
Milieutoetsing
Het arrest van het Europees
Hof betrof geluidseffecten bij een aantal windparken in Vlaanderen. De
uitspraak in juni bevestigt volgens De Lange dat windmolenparken onder de
Europese milieurichtlijn vallen. ‘De essentie is dat uit die richtlijn dwingend
volgt dat plannen of programma's met aanzienlijke milieugevolgen voorafgaand
aan een milieutoetsing onderworpen dienen te worden. De Nederlandse overheid
laat dit na.’
Op
dit moment worden bij windparken wel milieutoetsen gedaan, maar op basis van
normen die staan in het zogenoemde Activiteitenbesluit. Dat zijn algemene,
wettelijke regelingen en daarom volgens de Raad van State niet zelf onderworpen
aan een milieueffectrapportage.
Die
visie komt mogelijk op losse schroeven door de uitspraak van het Europees Hof,
zegt ook Herman Bröring, hoogleraar bestuursrecht aan de Rijksuniversiteit
Groningen. ‘De Raad van State heeft eerder gezegd dat het
ontbreken van een dergelijke rapportage niet in strijd is met het EU-recht,
omdat deze regeling niet onder het begrip plannen of programma’s valt’, zegt
hij.
Maar
uit het recente arrest van het EU-Hof zou kunnen worden opgemaakt dat
wettelijke voorschriften wel kunnen worden beschouwd als een plan of programma.
‘Dat is anders dan de Raad van State heeft beredeneerd’, aldus Bröring. ‘Gezien
de uitleg van het EU-recht door het Hof kun je nu twijfels hebben bij de
jurisprudentie van de Raad van State. Wettelijke geluidsnormen, bijvoorbeeld
waarmee milieueffecten van windparken berekend worden, dienen misschien toch
onderworpen te worden aan een milieueffectrapportage.’
‘Gezien de
uitleg van het EU-recht door het Hof kun je nu twijfels hebben bij de
jurisprudentie van de Raad van State’
Herman Bröring, hoogleraar Bestuursrecht aan de
Rijksuniversiteit Groningen
De
milieuonderzoeken die nu bij individuele windparken worden uitgevoerd zijn
gebaseerd op sterk verouderde aannames en normen die nooit zelf onderworpen
zijn aan een milieutoets, zegt De Lange. 'Er wordt ook niet daadwerkelijk
gemeten. Windturbines hebben nu een hoogte van 250 meter. De geluidseffecten
daarvan zijn heel anders dan een molen van 75 meter hoog, waar in de algemene
normen mee wordt gerekend. Dat moet echt anders.’
Vergelijkbaar met stikstofdiscussie?
Als
het Activiteitenbesluit nietig wordt verklaard, kan dat grote gevolgen hebben
voor alle grote projecten die een impact hebben op het milieu in Nederland.
‘Het is vergelijkbaar met wat er na de discussie rond stikstofdepositie is
gebeurd’, aldus De Lange.
Bröring
ziet wel verschillen met het stikstofdossier. ‘Het kan best zo zijn dat de
milieunormen bij nadere beschouwing inhoudelijk prima zijn. Maar er is nu wel
reden voor de Raad van State om zijn oordeel te heroverwegen en de kwestie voor
te leggen aan het EU-Hof.’
De
Raad van State laat bij monde van een woordvoerder weten dat de Europese
jurisprudentie nauwlettend wordt gevolgd. 'Welke gevolgen het arrest mogelijk
heeft voor het Nederlandse Activiteitenbesluit, kan pas beoordeeld worden een
partij dit in een concrete zaak naar voren brengt,' aldus het college.
De betreffende windparken geven geen commentaar.DvhN
0 reacties :
Een reactie posten