Het windpark C-Power mag voorlopig geen dividend meer uitkeren. De banken eisen eerst duidelijkheid over wie het park op zee gaat onderhouden nu de Duitse turbineleverancier failliet is.
Tobe Steel 12-8-2020
Het faillissement van de Duitse windmolenbouwer Senvion bezorgt C-Power hoofdbrekens. De pionier van de Belgische offshorewindparken moest vorig jaar in allerijl op zoek naar een oplossing voor het onderhoud van zijn 54 windmolens. De producent Senvion ging over de kop en kon niet langer instaan voor het onderhoud. C-Power nam noodgedwongen Senvion Benelux over, een onderhoudsteam van zo’n 30 mensen in de haven van Oostende die exclusief voor C-Power werkten.
C-Power betaalde in oktober 150.000 euro voor de overname, zo blijkt uit het jaarverslag. Dankzij de noodingreep viel het onderhoud niet stil, maar daarmee is de kous niet af. De banken die het windpark financierden, eisen een structurele oplossing. Voor hen houdt de overname immers een extra risico in. C-Power is door het faillissement de producentengarantie van Senvion kwijt en moet nu zelf opdraaien voor onvoorziene gebreken.
Eigen beheer is goedkoper
Er liggen twee pistes op tafel. C-Power kan zelf het onderhoud blijven doen of het kan reparaties uitbesteden aan een externe firma. ‘Onze voorkeur en die van de aandeelhouders is het onderhoud in eigen beheer te houden’, zegt Johan Calliauw, financieel en administratief manager bij C-Power. ‘We hebben in november een onderhoudstender uitgeschreven en daaruit is één offerte gekomen die min of meer acceptabel is. Maar het zou zeer belangrijke extra kosten betekenen tegenover het vorige contract en een groot verschil met als we het onderhoud zelf blijven doen.’
aar een Citroën-garage gaat, staan die ook niet in voor technische problemen die opduiken.HHet is aan de banken om finaal de knoop door te hakken. Omdat er grote financiële risico’s mee gemoeid zijn, hebben zij als projectfinanciers het laatste woord. Het management hoopt de onderhandelingen tegen eind september af te ronden. ‘Het uitbesteden zou niet evident zijn’, zegt Calliauw. ‘Het is alsof je met een Mercedes naar een Citroën-garage gaat. Die doen dan wel onderhoud, maar ze staan niet in voor eventuele technische problemen die opduiken.’
DE TIJD
0 reacties :
Een reactie posten