De tweede auto kan in de Noordkop de deur uit: inwoners hebben de keuze uit deelauto’s en deelfietsen van Mobipunt

Datum:
  • donderdag 2 juli 2020
  • in
  • Categorie: , ,
  • Met de deelauto vanuit je dorp naar het ziekenhuis of het treinstation. Of bij een bushalte een leenfiets pakken om thuis te komen.



    Binnenkort wordt het in de Kop van Noord-Holland werkelijkheid. Over ongeveer een maand begint in Den Oever de uitrol van een netwerk met veertig zogeheten Mobipunten: op onder meer kruispunten van openbaar vervoer zijn fietsen en auto’s beschikbaar voor verder transport. Met als voorwaarde dat je lid van Mobipunt bent. Via een applicatie is de benodigde fiets of auto te reserveren.
    (Tekst gaat verder onder de foto)
    Een Mobipunt aan de doorgaande weg in Middenmeer.
    De komst van de eerste twintig Mobipunten is gegarandeerd, ze zijn er binnen anderhalf jaar. De rest hangt af van de belangstelling die het project teweegbrengt, legt wethouder Theo Meskers van de gemeente Hollands Kroon uit.

    Tweede auto

    Het doel van het project is tweeledig: zorgen dat het platteland bereikbaar blijft en mensen er graag willen (blijven) wonen en daarnaast ecologische motieven: wat goed is voor de aarde. Oftewel, in onderhavig geval de auto delen. Voor wie op het platteland woont is een tweede auto nu vaak onontbeerlijk, omdat het openbaar busvervoer meer en meer uitgekleed raakt. Overal buslijnen met een hoge frequentie zoals dat vroeger was, die situatie keert niet meer terug, onderstreept Meskers de noodzaak van Mobipunt.

    Jonge gezinnen

    Bij het promoten van de Mobi-auto (een mix van elektrisch en traditionele motoren) wordt met een speciaal oog gekeken naar nieuwbouwwijken, waar de behoefte aan mobiliteit bij de veelal jonge gezinnen groot is. Voor iedere deelauto zijn zo’n vijftien leden nodig tegen een maandelijks tarief van zo’n 25 euro per deelnemer. En dat is verreweg goedkoper afgezet tegen de aanschaf en kosten van een tweede auto, aldus Meskers. Een deelfiets kost bij frequent gebruik zo’n veertig cent per uur.
    (Tekst gaat verder onder de foto)
    Een Mobipunt bij De Schooten in Den Helder.
    Bij het publiek is er belangstelling voor het project, maar hoe groot die is, ’dat is afwachten’. Een belangrijk onderdeel is de communicatie, het onder de aandacht brengen van het mobiliteitsproject. ,,Daar gaan we veel energie insteken, binnenkort worden de inwoners van Den Oever geïnformeerd’’, geeft Meskers aan.
    Er wordt rekening mee gehouden dat dit nieuwe mobiliteitsconcept niet een-twee-drie aanslaat. Gegadigden zullen vanaf het eerste moment ’niet in de rij staan’, denkt Meskers. Zodoende is er genoeg geld vrij gemaakt om de eerste jaren te overbruggen. Om de boel op gang te helpen laten de deelnemende gemeenten ambtenaren in Mobiauto’s rijden om daarmee ’sneller tot een vloot aan auto’s te komen.’ Voor de deelauto’s worden speciale plekken gereserveerd met daarbij ’aansluitpunten voor stekkers.’
    (Tekst gaat verder onder de foto)
    Station Schagen met een Mobipunt.

    Afhaalmaaltijden

    Meskers is ervan overtuigd dat Mobipunt uitgroeit tot een ’gamechanger op het platteland’, een ontwikkeling die bestaande verhoudingen in een korte tijd flink op zijn kop zal zetten. Tot op heden is menig project in het land op dit gebied gestrand. Dat komt volgens Meskers omdat er geen netwerk aan gekoppeld was of omdat de opzet te klein was. Hij noemt een mislukt project op Terschelling als voorbeeld.
    Met Mobipunt is dat netwerk er wel, mede gezien de connectie met openbaar vervoer, betoogt Meskers. Zo komen er Mobipunten bij de stations van Den Helder, Anna Paulowna en Schagen en het busstation in Den Oever. De gedachte is dat er op die kruispunten van openbaar vervoer meer functies ontstaan. Bijvoorbeeld de aanwezigheid van kluizen waar online bestellingen zijn op te halen. En mogelijk liggen er kansen voor ondernemers die met afhaalmaaltijden hun brood verdienen, voert Meskers aan.

    Medemblik

    Vooralsnog zijn er in Nederland geen vergelijkbare projecten gestart in tegenstelling tot België en Duitsland. Volgens Meskers is het in die landen een succes. De grotere plattelandsgemeenten in het land, de zogeheten P10 gemeenten waar Meskers namens Hollands Kroon in het dagelijks bestuur zit, volgen het project op de voet. Mocht het hier slagen, krijgt het ongetwijfeld een vervolg in Zeeland en de oostelijke provincies van het land, verwacht Meskers. Tevens is de gemeente Medemblik in het mobiliteitsconcept geïnteresseerd.
    (Tekst gaat verder onder de foto)
    Reclame voor de deelfiets in Middenmeer, ze staan op meerdere plekken.
    © Foto Marc Moussault
    De voorbereiding van Mobipunt heeft veel tijd gekost, onder meer door het optuigen van een juridisch construct. Zo is er een vennootschap opgericht waar Schagen, Den Helder en Hollands Kroon in deelnemen. De vennootschap staat onder leiding van een directeur die het traject coördineert. Die situatie verandert op het moment dat de organisatie staat als een huis, dan gaat het op in een groter geheel, aldus Meskers.
    Meer informatie staat op www.mobipunt.net.
    Noordhollands Dagblad

    2 reacties :

    Anoniem zei

    Het zalwel weer een dood geboren kindje zijn van Meskers wat bovendien weer veel geld gaat kosten.
    "Voor wie op het platteland woont is een tweede auto nu vaak onontbeerlijk, omdat het openbaar busvervoer meer en meer uitgekleed raakt".
    Jarenlang het openbaar vervoer promoten, het steeds duurder maken en vervolgens constateren dat het niet rendabel is, dan ben je een bestuurder van lik mijn vestje.
    In Alkmaar zijn 150 auto's uitgebrand doordat een ELETRISCHE auto tijdens het laden in de fik vloog(en dat is lang de eerste niet), maar ziener Meskers blijft de elektrische auto promoten. Misschien is het beter om de bestaande buslijnen uit te breiden en te subsidiëren?

    Anoniem zei

    "Voor iedere deelauto zijn zo’n vijftien leden nodig tegen een maandelijks tarief van zo’n 25 euro per deelnemer."
    Een eenvoudige rekensom leert ons dat er dus minimaal €375,00 nodig is. Een beetje auto kost €350,00-€650,00 per maand dus we mogen aannemen dat de Gemeente de rest subsidieert bij een gebruik van 1 auto per 15 leden? Betalen de deelnemers per Kilometer? Kortom, een uiterst wazig kostenplaatje en als bovendien de deelauto's voor de ambtenaren zijn dan kunnen we op onze vingers natellen hoe de vork in de steel zit: gratis autogebruik vzal dan ook wel weer een vriendje van Meskers zijn en wie betaalt zijn salaris en hoeveel is dat?

    Een reactie posten