Port of Den Helder is bezorgd over de gevolgen van de coronacrisis. Die zal zijn invloed hebben op de omzet van dit jaar staat in het bestuursverslag over 2019.
De Helderse haven ontving afgelopen jaar iets meer schepen dan een jaar eerder, maar het resultaat over 2019 bleef een kleine half miljoen euro achter bij de begroting. Na een aantal jaren van afnemende scheepsbewegingen was in 2019 sprake van een stabilisering.
Dit jaar wordt vanwege de lage olieprijs en de coronacrisis een stuk spannender. De crisis zal zijn weerslag hebben op de omzetstromen in 2020. De omvang hiervan is nog niet goed in te schatten, meldt directeur Jacoba Bolderheij.
De directie rekent er ook op dat de komende jaren minder schepen de haven aandoen vanwege de afname van activiteiten in de olie en gas op de Noordzee. De hoop is echter gevestigd op meer schepen die vanuit Den Helder op weg gaan naar windparken op zee. Dankzij de financiƫle steun van de gemeente kan het havenbedrijf investeren in renovatie van de Zeedoksluis, de Van Kinsbergenbrug en de kade van het Nieuwe Werk.
Knelpunt
Een belangrijk knelpunt voor de verdere ontwikkeling is het gebrek aan grond bij de zeehaven. De Koninklijke Marine heeft meer ruimte nodig. Eerst verdween de Marsdiepkade uit beeld en nu is ook uitbreiding op Harssens in de ijskast gezet.
Daarnaast blijft Kooyhaven een zorgenkindje. Er is nog steeds geen bedrijf gevestigd, maar eind dit jaar dient wel de vierde en laatste tranche grond aan het bouwconsortium te worden betaald.
’Afgelopen jaar hebben diverse ondernemingen interesse getoond in een locatie op Kooypunt of Kooyhaven. Met een aantal partijen is de Port in gesprek over vestiging van het bedrijf op e´e´n van deze terreinen. Dit heeft nog niet geleid tot grondtransacties, maar geeft wel vertrouwen voor de toekomst’, staat in het verslag.
Noordhollands Dagblad
0 reacties :
Een reactie posten