De door het kabinet aangekondigde maatregelen om de stikstofuitstoot te reduceren, zijn lang niet ambitieus genoeg. Dat stelt het Adviescollege Stikstofproblematiek in zijn eindrapport. Voorzitter Johan Remkes wil daarom strenge stikstofafspraken in de wet vastleggen, waarbij elke provincie doelen krijgt opgelegd.
David Bremmer
Ruim een jaar nadat de Raad van State rigoureus een streep zette door de Programmatische Aanpak Stikstof is het beleid nog steeds veel te vrijblijvend. Die vrijblijvendheid moet eraf, stelt voorzitter Johan Remkes.
Om de natuurdoelen te halen moet de stikstofuitstoot in 2030 halveren ten opzichte van vorig jaar. Dat moet echter met strenge, meetbare doelen, die veel ambitieuzer zijn dan minister Schouten (Landbouw) eerder formuleerde. ,,Het Rijk dient deze reductiedoelstelling te vertalen naar opgaven per provincie, afhankelijk wat per provincie in de Natura2000 gebieden nodig is”, schrijft het Adviescollege. Iedere provincie vertaalt het doel naar maatregelen. ,,In sommige provincies zal meer nodig zijn en in andere minder.”
‘Extra investeren in bouw’
Ook de sectoren die stikstof uitstoten moeten de uitstoot halveren: de industrie, energiebedrijven, de bouw en de mobiliteitssector. Voor zogenaamde piekbelasters - een industrieel bedrijf dat extra veel uitstoot of knooppunten als de Rotterdamse haven en Schiphol - adviseert Remkes extra gebiedsspecifieke maatregelen.
Meer specifiek moet het kabinet extra investeren in de bouw, stelt het Adviescollege, nu die sector door de stikstofcrisis extra hard geraakt wordt. ,,Bouwbedrijven zijn extra hard geraakt omdat na de uitspraak van de Raad van State de vergunningverlening voor bouwactiviteiten vrijwel geheel is stilgevallen.”
Om de ammoniakuitstoot terug te dringen, wil Remkes het Nederlandse mestbeleid grondig moderniseren. Verder moet er een geavanceerd meetsysteem komen voor ammoniak, zodat exact duidelijk is welke agrarische bedrijven voor uitstoot zorgen.
Coronacrisis
Al met al kan de uitstoot alleen met duidelijke in de wet vastgelegde maatregelen omlaag. ,,Alleen met voldoende juridische borging kan geloofwaardig uitvoering worden gegeven aan de PAS-uitspraak van de Raad van State”, stelt Remkes.
Het is al het vierde rapport van het Adviescollege Stikstofproblemen. Vorig jaar september adviseerde Remkes al de maximumsnelheid op Nederlandse snelwegen te verlagen. Drie maanden later volgde een advies voor de landbouw (Bemesten en Beweiden), terwijl de commissie in juni stelde dat ook het vliegverkeer veel duurzamer moet worden.
De abrupte afname van emissies van stikstofoxiden is naar verwachting tijdelijk en de ammoniakemissies van de landbouw zijn afgelopen maanden niet afgenomen
Remkes bestrijdt de veel gehoorde suggestie dat de coronacrisis het stikstofprobleem afgelopen maanden als het ware vanzelf heeft opgelost. ,,De abrupte afname van emissies van stikstofoxiden is naar verwachting tijdelijk en de ammoniakemissies van de landbouw zijn afgelopen maanden niet afgenomen”, aldus Remkes. ,,Als de economie straks weer op gang komt, is het van belang dat stikstof de ontwikkelingen niet onnodig hindert.”
Het Adviescollege wil goed monitoren of de uitstoot inderdaad omlaag gaat. Blijkt over tien jaar dat dit onvoldoende hard verloopt, dan zijn meer maatregelen nodig.
DE GELDERLANDER
2 reacties :
Stapelgek als we weten dat 78% van de lucht die we inademen al tienduizenden jaren uit Stikstof bestaat.
Zonder stikstof geen leven, zowel van mens, dier als ons groen.
Remkes moeten ze oppakken, een dwangbuis aantrekken en nooit meer loslaten, de man is volslagen van het padje af.
Een reactie posten