Hollands Kroon -
Beeldvormende vergadering 18 juni om 21.00 uur digitaal.
Brief aan raad reactie op memo college inzake BV Motorcrossterrein 20-06-12.
Aartswoud,
12 juni 2020
Aan de raadsleden van de gemeente HK,
Op 18 juni vindt er een digitale beeldvormende vergadering/bijeenkomst
plaats m.b.t. de evt. komst van een motorcrossterrein op de NC-10-locatie.
Daar wordt de MER gepresenteerd en het voorontwerpbestemmingsplan
besproken.
Het beoogde doel en opbrengst van deze vergadering is (zo staat het
letterlijk in het Aanvraagformulier Beeldvormende Bijeenkomst, “het
meenemen van de raad in alternatieven en keuze voor een definitieve
variant. En toelichting op het al dan niet halen van 50 dB belasting op de
grens van de inrichting (wordt nog onderzocht)”.
In de memo van de heer T.J.M. Groot wordt gesproken over een
Beeldvormende Vergadering. En een vergadering impliceert dat er van
gedachten en meningen kan worden gewisseld.
Maar dat is in dit geval niet aan de orde, want het is een voorlichtingsavond
c.q. presentatie. M.a.w. éénrichtingsverkeer vanuit de motorcrossers gezien.
Daar is niets op tegen, maar noem het dan geen vergadering.
En stel dan gelijk vast, dat er geen sprake van kan zijn dat er op deze avond
besluiten genomen kunnen worden.
De MER wordt gepresenteerd en komt dus ter sprake. Echter deze is niet
volledig, want er ontbreekt een niet onbelangrijk detail; nl. het al dan niet
haalbaar zijn van de 50 dB belasting. Het is duidelijk dat deze 50 dB niet
gehaald kan worden anders was de aankondiging, dat dat nog onderzocht
wordt, niet vermeld.
Er zal dus door de crossers iets moeten worden bedacht om toch aan die 50
dB te kunnen voldoen.
Overigens is het wel merkwaardig dat deze bijeenkomst gepland staat op
deze datum, terwijl ook vermeld is dat de definitieve MER op 1 juli klaar is en
vanaf die datum ter inzage ligt. Het zou dan toch veel logischer zijn geweest,
als deze bijeenkomst, na die 1 juli gehouden zou worden. Dan hadden de
raadsleden deze MER al van tevoren hebben kunnen bestuderen en was
deze zitting vast constructiever geweest. Nu gaan de raadsleden luisteren
naar een voorlopig onvolledig plan…?!
Ook in het Aanvraagformulier Beelvormende Bijeenkomst staat vermeld, dat
een beoogd doel/opbrengst is, het meenemen van de raad in alternatieven.
Maar de grond is al aangekocht door de crossers. Het gevaar ligt dan om de
hoek dat er naar die locatie wordt “toegewerkt”. Hoe gaat de raad dit
gevaar tackelen?
Het is niet denkbeeldig dat de crossers, qua geluid, niet aan alle eisen kunnen
voldoen. Maar het kan toch niet zo zijn, dat zij nu voor de derde keer
aanspraak kunnen gaan maken op versoepeling van de eerder vermelde
voor waarden?! In eerste instantie moesten zij voldoen aan de voorwaarden
van de gemeente (unaniem aangenomen door de toenmalige raad), dat
de omliggende bewoners er geen last van mochten ondervinden. En toen zij
daar niet aan konden voldoen, werden deze eisen versoepeld en kwamen er
wettelijke eisen (jammer voor de omliggende bewoners) voor in de plaats. En
nu dan weer een versoepeling…?
Het is tijd om eens een knoop door te hakken en te zeggen; “niet op die
plek!” Om een fractievoorzitter van een partij in HK te citeren, die ons dit
mondeling heeft meegedeeld; “Als het wettelijk niet kan, kan er geen sprake
van zijn dat die baan daar op die plek komt!”
En wat betreft de communicatie die Hollands Kroon, terecht, hoog in het
vaandel heeft staan, het volgende:
• De inwoners van Aartswoud is nog nooit gevraagd wat zij ervan vinden.
Welnu, 90% van de inwoners van Aartswoud is tegen de komst van de
baan op die plek.
• Ook aan B+W en de raad van buurgemeente Opmeer is nog nooit
gevraagd wat zij ervan vinden.
• In de memo van de heer T.J.M Groot wordt m.b.t. deze communicatie
vermeld, dat men gaat bekijken of er wellicht (dat klinkt behoorlijk
vaag) na 1 sept. toch nog één of meerdere informatieavonden kunnen
worden gehouden. Maar dan zou het wel zeer zuur zijn als er dan al de
nodige knopen zijn doorgehakt. Want bijna alle inwoners van
Aartswoud willen wel serieus genomen worden, gehoord worden en
aanwezig zijn om hun mening te geven.
Overigens hebben de motorcrossers qua communicatie wel iets gedaan
richting de inwoners van Aartswoud. Zij hebben in het verleden in het café
van Aartswoud tijdens een dorpsraadvergadering n.a.v. hun businessplan
een presentatie gegeven en toegegeven dat inwoners zeker de crossers
gaan horen, c.q. er last van gaan hebben. Maar zij zeiden er ter geruststelling
bij, dat het geluid de pijngrens nooit zou overschrijden.
Namens nagenoeg alle inwoners van Aartswoud,
vriendelijke groeten,
NAW gegevens bekend bij Griffie
__________________________________________
Memo College 2 juni 2020
Memo
Onderwerp Beeldvormende vergadering Motorcrossterrein
Aan Gemeenteraad
Doel
Informeren
Beste leden van de raad,
Met dit memo informeren wij u over de voortgang van het proces rondom de motorcross en de stand van
zaken op dit moment.
In december 2013 heeft uw raad besloten om onder voorwaarden mee te werken aan de realisatie van
een motorcrosslocatie op de NC 10-locatie. In het raadsbesluit van december 2013 is bepaald dat op de
inrichtingsgrens een maximum geluidsniveau van 50 dB wordt toegestaan. Dit was strenger dan de
wettelijke normen. Op 22 februari 2018 heeft uw gemeenteraad besloten in te stemmen met het
opstarten van de vervolgprocedures voor de uiteindelijke realisatie van een motorcross locatie. Daarbij is
besloten af te zien van de strengere geluidseisen die in 2013 waren opgelegd. Vanzelfsprekend moet aan
de wettelijke geluidseisen worden voldaan.
Notitie reikwijdte en detailniveau
Vanaf moment van besluitvorming van uw raad heeft de initiatiefnemer gewerkt aan een Notitie
reikwijdte en detailniveau (NRD), nodig voor het opstarten van de Milieu Eeffect Rapportage
(MER) procedure. De NRD is een verkennende studie waarin wordt vastgelegd wat
de onderzoekskaders voor het MER zijn. De NRD heeft vanaf 7 juni 2019 ter inzage gelegen. Als reactie
daarop zijn veel zienswijzen ingediend. Het merendeel ging in essentie niet om de NRD maar om het
principe van een motorcross locatie op de beoogde locatie.
Proces
Met de ingediende zienswijzen en de uitgangpunten van de NRD is door de initiatiefnemer gewerkt aan
het opstellen van het MER. Het MER is een onderdeel van de onderbouwing van het
bestemmingsplan. Het voorontwerpbestemmingsplan ligt naar verwachting vanaf begin juli 2020 ter
inzage. Vanwege de zomerperiode wordt de termijn voor het indienen van een reactie verlengd tot 1
oktober.
De onderzoeksresultaten van het MER, de keuzes die daaruit vol De onderzoeksresultaten van het MER, de keuzes die daaruit volgen en de voorkeursinrichting worden
door de initiatiefnemer toegelicht in de beeldvormende vergadering van 18 juni a.s. De stukken van het
MER en het bestemmingsplan zijn dan nog niet beschikbaar. Deze worden openbaar bij de ter inzage
legging van het voorontwerp bestemmingsplan.
Het vaststellen van een bestemmingsplan is een raadsbevoegdheid. Daarom kunt u in een later stadium
de ingediende zienswijzen via de nota van zienswijzen nalezen en beoordelen.
Communicatie
Het motorcross project roept veel emoties op. Er is weerstand vanuit inwoners, maar ook vanuit de
buurgemeente Opmeer. In dat kader is er veel aandacht voor de communicatie over dit project zelf en
over hoe met de belanghebbenden gecommuniceerd kan worden. Vanwege de huidige beperkingen
rondom het COVID-19 virus en de verwachtte belangstelling is het niet mogelijk om een informatieavond
te houden. Wanneer dit als gevolg van versoepelingen rondom Covid-19 mogelijk is, zullen wij
bekijken of na 1 september wellicht toch een of meerdere informatieavonden gehouden kunnen
worden met maximaal 100 personen.
Via het digitale platform denkmee.hollandskroon.nl kunnen geïnteresseerden de presentatie en de ter
inzage liggende stukken bekijken. Een inspraakreactie indienen is helaas nog niet digitaal mogelijk en kan
via de post verstuurd worden. Een persoonlijke afspraak is ook altijd een mogelijkheid.
_________________________________________
1 reacties :
Hollands kroon draait alles toch naar zijn eigen straatje. Niet links om dan rechts om. En bewoners?? Wat zijn dat?? En er mee in gesprek gaan?? Dat doen ze inderdaad pas als alles al is uitgewerkt. Hollands kroon voor zijn burgers, nou echt niet. Eigen belang, vriendjes politiek.
Een reactie posten