Binnenlandse
Zaken hield een ambtelijke noodkreet over de Omgevingswet achter. 'Vanwege
corona' stelt het ministerie de invoering nu alsnog uit.
NRC 1-4-2020
Chaos in de systemen, onhaalbare deadlines. De top van
Binnenlandse Zaken hield grote zorgen over de Omgevingswet binnenskamers. Op
het ministerie was al maanden bekend dat de geplande invoering op 1 januari
2021 vrijwel onhaalbaar was.
Woensdagavond, enkele uren nadat NRC over de interne zorgen op het ministerie
berichtte en meldde dat de twee belangrijkste bouwers van de benodigde software
op uitstel aandrongen, kondigde het ministerie alsnog uitstel aan in een
brief aan de Tweede Kamer, naar eigen zeggen „mede gezien de veranderende
realiteit als gevolg van het coronavirus”.
Tot nu toe was minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen, D66) steeds
openlijk vol goede moed gebleven: op 1 januari 2021 zou de Omgevingswet in
werking treden. Dan zou de decentralisering van alles wat met ruimtelijke
ordening te maken heeft in alle gemeenten, provincies en waterschappen in
Nederland zijn doorgevoerd.
Maar de nieuwe vertraging was volgens de twee belangrijkste bouwers van de
benodigde software ook zonder de virusuitbraak al onvermijdelijk geworden.
Cruciale delen van het systeem zijn nog niet beschikbaar, het testen van de
software zal maanden kosten.
Dinsdag, bij een besloten video-seminar voor overheden die straks met de
software moeten werken, noemde de directeur van hoofdleverancier Visma Roxit
vasthouden aan de geplande invoeringsdatum „gevaarlijker” dan uitstel. Sander
van der Merwe, de directeur in kwestie: „Ik denk dat we zo ver in de
gevarenzone zijn dat, als we het nu door laten gaan, het echt niet goed gaat op
1 januari.”
Onlangs deed directeur Lieuwe Koopmans van softwareleverancier Tercera, dat de provincies moet klaarstomen voor de Omgevingswet, al dezelfde voorspelling,
vlak nadat de Eerste Kamer akkoord was gegaan met invoering van de wet. „Het wordt
een mislukking, het zoveelste ICT-drama bij de overheid. Een ICT-project van
200 miljoen euro, waar niemand de regie over voert.” Ga voor zeker een jaar
uitstel, is zijn advies.
Bureaucratisch
wonder
Voor Binnenlandse Zaken is het openlijke verzet van de softwarebedrijven een pijnlijke vertoning. Op de tekentafels van dat ministerie geldt de Omgevingswet als bureaucratisch wonder: de burger die zijn eigen inspraakprocedures regelt, de gemeente die alleen nog regels opstelt en nauwelijks meer hoeft te toetsen.
Maar verrast kan de top van het ministerie allerminst zijn. Na een interne inventarisatie die de ambtelijke top liet maken – waarvan de inhoud bekend is bij NRC – werd in december al gewaarschuwd voor chaos en versnippering in de besluitvorming. Door interne tegenwerking zou testen van de software langer op zich laten wachten, met vrijwel zeker vertraging tot gevolg – mogelijk zelfs van enkele jaren.
Voor Binnenlandse Zaken is het openlijke verzet van de softwarebedrijven een pijnlijke vertoning. Op de tekentafels van dat ministerie geldt de Omgevingswet als bureaucratisch wonder: de burger die zijn eigen inspraakprocedures regelt, de gemeente die alleen nog regels opstelt en nauwelijks meer hoeft te toetsen.
Maar verrast kan de top van het ministerie allerminst zijn. Na een interne inventarisatie die de ambtelijke top liet maken – waarvan de inhoud bekend is bij NRC – werd in december al gewaarschuwd voor chaos en versnippering in de besluitvorming. Door interne tegenwerking zou testen van de software langer op zich laten wachten, met vrijwel zeker vertraging tot gevolg – mogelijk zelfs van enkele jaren.
Volgens de inventarisatie gaat het mis bij de landelijke regie.
Overheidsdiensten als Rijkswaterstaat en het Kadaster moeten bij de invoering van de wet samenwerken.
Maar in de notitie vallen woorden als „wederzijds onbegrip” en „oud zeer”.
Deelnemende organisaties nemen onderling „revanche” als ze invloed kwijtraken
en „hopen dat iemand anders de zwartepiet krijgt” als het fout loopt.
Wil de invoering slagen, concludeert de inventarisatie, dan is een „stevige
interventie” nodig en moeten partijen stoppen met „territorium bevechten”.
Beslismoment
Het ministerie deelde de bevindingen niet met de Eerste Kamer, die op dat moment nog moest stemmen over de Omgevingswet. De inschatting dat de digitale infrastructuur in 2021 nog niet klaar voor gebruik zou zijn, bereikte de senatoren evenmin. „Er is voldoende vertrouwen dat die datum haalbaar is”, zei Van Veldhoven in februari nog in de Eerste Kamer.
Het ministerie deelde de bevindingen niet met de Eerste Kamer, die op dat moment nog moest stemmen over de Omgevingswet. De inschatting dat de digitale infrastructuur in 2021 nog niet klaar voor gebruik zou zijn, bereikte de senatoren evenmin. „Er is voldoende vertrouwen dat die datum haalbaar is”, zei Van Veldhoven in februari nog in de Eerste Kamer.
Het officiële verhaal: uitstel zou ‘het momentum’ bij gemeenten en provincies
in de weg staan, juridische en technische obstakels zouden bijtijds uit de weg
geruimd zijn. Beide Kamers werden gerustgesteld met de belofte dat vóór de
zomer onderzocht zou worden of dat optimisme terecht was, of de deadlines
haalbaar waren.
Van Veldhoven beloofde een definitief beslismoment halverwege dit jaar, mocht
uitstel echt nodig blijken. De Eerste Kamer ging akkoord en
stemde in.
Dat het ministerie op eigen initiatief alsnog zou kiezen voor uitstel is
onwaarschijnlijk, zegt Koopmans van Tercera, die daarom zelf naar buiten trad.
„Ik spreek die ambtenaren al jaren en hoor de minister in de Kamer, maar die
ambtenaren zijn de baas. En zij gaan de minister echt niet vertellen dat haar
eigen ministerie de zaken niet op orde heeft.”
„Er is meer tijd nodig om gezamenlijk een goede start te maken”, zegt Visma
Roxit-directeur Van der Merwe desgevraagd. Volgens hem is ook een uitgeklede
versie van de Omgevingswet een optie. Dan zou een groot deel, bijvoorbeeld de
behandeling van alle bestemmingsplannen, voorlopig op de oude voet moeten
geschieden.
Volgens betrokkenen bij de Omgevingswet kon ook het kabinet niet meer om
uitstel heen, maar wilde het ministerie geen gezichtsverlies lijden. De
uitbraak van het coronavirus, stelde een ingewijde voordat woensdag de brief
verscheen, kon nog wel eens een „dankbaar excuus” worden om uitstel af te
dwingen zonder eigen fouten te erkennen.
Update
(01-04-2020): Dit artikel is geactualiseerd nadat het kabinet aankondigde de
invoering uit te stellen.
NRC
Het is net als met het vliegveld bij Lelystad: ze kunnen er maar beter mee stoppen. Weer zo'n gedrocht. Deze wet wordt de zoveelste Rutteramp.
BeantwoordenVerwijderen