De kracht zit in het specifieke en de eenvoud.
17-4-2020
‘Heartland’ lanceert 22 klimaatwetenschappelijke ‘gatebreakers’
Auteur: David Wojick.
Vertaling: Martien de Wit.
‘Gatebreaker’ is een woord dat ik gebruik om een speciaal soort document te beschrijven dat tot voor kort zeldzaam was. Het is een niet-technische weerlegging van één of twee pagina’s van een specifiek alarmistisch argument. Het is iets waarmee een student of burger een alarmistische ‘poortwachter’ kan confronteren, vandaar de naam gatebreaker. Ik schreef enkele jaren geleden al over de behoefte aan gatebreakers.
Het Heartland Institute heeft zojuist maar liefst 22 gatebreakers gepubliceerd, met de belofte dat er meer volgen. Dit is een schat aan belangrijk sceptisch materiaal, dat niet lijkt op alles wat we eerder hebben gezien. Mijn droom komt uit.
Een gatebreaker is iets dat een sceptische student naar zijn/haar klasgenoten kan sturen als de leraar aandringt op alarmisme. Of iets korts en eenvoudigs om naar een journalist te sturen als reactie op een alarmistisch artikel, of naar een politicus die alarmerende toespraken houdt, of de lokale hardnekkige alarmist. De kracht zit in het specifieke en de eenvoud.
De Heartland-website heet ‘Climate at a Glance’ (klimaat in een oogopslag), waardoor het zachter klinkt dan het in werkelijkheid is, als een soort roze pistool dat je werkelijk kunt kopen. Maar dit zijn geen vluchtige blikken. Het zijn harde weerleggingen.
Heartland noemt deze korte stukjes ‘samenvattingen’ omdat ze elk een sterke reactie op een veelvoorkomende alarmerende bewering of argument samenvatten. De samenvattingen zijn veelomvattend omdat het klimaatveranderingsdebat zo veelomvattend is. Er is feitelijke ‘harde’ wetenschap, maar ook beleid, economie en van alles daartussenin. Extreem weer krijgt veel aandacht. Hier is een gedeeltelijke lijst om een idee van de mix aan te geven:
- Antarctische ijssmelt
- Overstromingen
- Kooldioxide-belasting
- Orkanen
- Nationale veiligheid
- Productie van gewassen
- Consensus
- Waterstanden – Grote meren
- Klimaatgevoeligheid
- Subsidies
- Zeespiegelstijging
- En mijn persoonlijke favoriet: Kantelpunt – 1,5 graden Celsius opwarming
Plus nog een heleboel andere onderwerpen.
Hier is hoe Heartland het nader verklaart.
Over het wat:
Deze website comprimeert veelvuldig aangevoerde klimaatproblemen tot compacte samenvattingen van één of twee pagina’s. Opsommingstekens bovenaan geven snelle informatie. Korte samenvattingen van een alinea of twee zorgen voor extra diepgang. Veel samenvattingen zijn voorzien van krachtige visuele grafieken. Koppelingen naar externe bronnen onderbouwen de informatie.
En het waarom:
Climate At A Glance zet vaak besproken klimaatproblemen in korte, beknopte samenvattingen die de belangrijkste, nauwkeurige en krachtige informatie opleveren. De samenvattingen zijn ontworpen om een bibliotheek te bieden van solide maar eenvoudige analyses, zodat wetgevers, leraren, studenten en leken de overdrijvingen van de zogenaamde ‘klimaatcrisis’ gemakkelijk kunnen weerleggen.
Bij elkaar genomen vormen deze samenvattingen een mooie korte cursus voor het debat over klimaatverandering. Naast het weerleggen van de primaire alarmistische argumenten, zou Heartland kunnen overwegen om samenvattingen toe te voegen van positieve sceptische argumenten met betrekking tot belangrijke kwesties die alarmisten negeren. Deze omvatten problemen zoals de tekortkomingen van de klimaatmodellen, de kleine ijstijd, natuurlijke variabiliteit, bang gemaakte kinderen, de onmogelijkheid van 100% hernieuwbare energiebronnen en de ongelooflijke voordelen van fossiele brandstoffen.
Dan zou het ook erg handig zijn als sommige van deze sceptische samenvattingen specifiek zouden zijn afgestemd op de nieuwe Next Generation Science Standards. Deze worden net van kracht voor veel van de Amerikaanse K-12-studenten. Klimaatverandering wordt onderwezen op alle middelbare school-niveau’s, met een duidelijke neiging tot alarmisme. Studenten worden verplicht klimaatmodellen te gebruiken op de middelbare school. Dit zijn ongetwijfeld alarmerende modellen.
Er is ook een iets andere benadering, waarmee ik heb geëxperimenteerd. Die houdt in: leer de scholieren en studenten dat er een serieus wetenschappelijk debat is over een bepaald onderwerp. Van een student wordt niet verwacht dat hij/zij het technisch-wetenschappelijke debat begrijpt. Het is eerder alsof je naar een groot laboratorium gaat, om te zien dat er veel werk wordt verzet. Deze aanpak is handig in situaties waarin het verdiepen in de wetenschap te verwarrend of te complex zou zijn.
Ik doe dit door eerst beide kanten van het probleem kort uit te leggen en vervolgens de student een Google Scholar-zoekopdracht over dat onderwerp te laten zien in de recente wetenschappelijke literatuur. Als u bijvoorbeeld zoekt op ‘kleine ijstijd’, vindt u de afgelopen vijf jaar meer dan 10.000 artikelen over de LIA (Little Ice Age). Meer dan 250 hebben de term in de titel van hun artikel. Er is duidelijk nog veel onderzoek gaande. Mijn LIA-gatebreaker bevindt zich hier.
Maar mogelijke aanvullingen zijn geen kritiek op het huidige grote pakket. De nieuwe collectie gatebreakers van Heartland is een geweldige bron. Een duidelijk tegengif voor het populaire klimaatalarmisme.
Zegt het voort.
‘Climate at a Glance’ is een gamechanger.
0 reacties :
Een reactie posten