Groene miljardensubsidies zijn ‘gekkenwerk’

Datum:
  • vrijdag 6 maart 2020
  • in
  • Categorie: ,
  • De subsidiekraan gaat open om het klimaat zogenaamd te redden.
    5-3-2020
    Het kabinet-Rutte III trekt versneld 2 miljard euro uit voor zonnepanelen en elektrische auto’s. Boven op de 2 miljard euro die al eerder voor dit doel was bestemd. Het is ‘gekkenwerk’, schrijft Carla Joosten.
    En dat terwijl de zonneparken vanzelf al oprukken. En burgers blijkbaar ook zonder subsidie zonnepanelen aanschaffen.
    Tegelijk kan de automobilist zijn hart ophalen. Wie vanaf 1 juli een elektrische auto aanschaft of privé least, krijgt 4.000 euro subsidie. Voor een tweedehands elektrische auto komt 2.000 euro beschikbaar. Het gaat om auto’s die tussen de 12.000 en 45.000 euro kosten. Kopers van een gebruikte elektrische auto kunnen straks ook een gratis controle op de batterij laten uitvoeren.
    De rijder van een middenklasser kan straks dus ook aan de laadpaal. Dat is gerechtigheid na een jarenlange subsidieregen voor kopers van dure elektrische auto’s. De subsidie wordt overigens in maandelijkse termijnen uitbetaald. Tot zover het goede nieuws.

    Een nieuwe bureaucratie doemt op

    Snel subsidie innen en de auto vervolgens over de grens met winst verkopen, zou er niet meer bij zijn. Eigenaren die binnen drie jaar een andere auto kopen, betalen een deel van de subsidie terug. Om misbruik te voorkomen, wordt de subsidie alleen uitgekeerd bij aankoop of lease van de auto via een erkend bedrijf. Zou het helpen?
    Wie ziet erop toe dat de auto niet toch al lang is verkocht? Nederlanders zijn handelaren. Zie het misbruik van de voorgaande miljardensubsidies. Toenmalig staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes (VVD) verzuchtte destijds niet voor niets: ‘We hadden nooit moeten beginnen aan het subsidiëren van elektrische auto’s.’
    Met ingebouwde regeltjes hoopt het kabinet dit keer misbruik te voorkomen. Een nieuwe bureaucratie doemt op. Zelfs een rijbewijs vernieuwen lukt in Nederland amper als je tegen de 75 jaar loopt.

    Moet belastingbetaler opdraaien voor de groene automobilist?

    De jongste subsidieregen voor de auto ten behoeve van een beter klimaat volgt op het Klimaatakkoord van 2019. De versnelling van de miljardenuitgaven voor zonne-energie volgt op de omstreden uitspraak van de Hoge Raad in de Urgenda-zaak.
    Boterzachte klimaatafspraken in VN-verband leiden ertoe dat het kabinet als een dolle met geld strooit. En dat in de hoop dat het klimaat en de lucht er beter van worden. Vinden regeringspartijen CDA en VVD echt dat de belastingbetaler moet opdraaien voor de automobilist die groen wil zijn? En hoe zit het met de Nederlander die geen auto heeft of de auto van de hand doet? Wat krijgt die?

    Wensdenken en rechterlijke oordelen bepalen klimaatbeleid

    Het kabinet constateert vroom dat ‘Nederland vooralsnog het enige land in Europa is dat subsidie op de aanschaf of lease van gebruikte elektrische auto’s invoert’. Waarom zou dat nou zijn?
    Politiek wensdenken en rechterlijke oordelen bepalen het beleid meer dan politiek realisme. En dat ten koste van de belastingbetaler. Dat is, om een ooit beroemde freule te citeren, gekkenwerk.
    Elsevier

    1 reacties :

    Dekker zei

    Een filmpje over het smelten van de Noordpool en het verdwijnen van de ijsberen, althans dat wordt ons wijs gemaakt.
    https://twitter.com/DamoPelham/status/1235366133533827072?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Eembeddedtimeline%7Ctwterm%5Elist%3AVeren_of_Lood%3Anationaal&ref_url=http%3A%2F%2Fverenoflood.nu%2F

    Een reactie posten