Admiraal zet vraagtekens bij afbouw onderzeeboten

Datum:
  • maandag 23 maart 2020
  • in
  • Categorie: ,
  • DEN HELDER - Admiraal Rob Kramer zet vraagtekens bij het afbouwen van onderzeeboten in Den Helder. Er bestaat vrees dat dit ten koste gaat van het reguliere onderhoud op de marinewerf.


    23-3-2020


    Dat blijkt uit het antwoord van het Commando Zeestrijdkrachten op een vraag over de plannen van de Duitse werf tkMS om - als zij de opdracht krijgt - vier onderzeeboten in Den Helder af te bouwen. Ingenieur Holger Isbrecht van de werf in Kiel ziet concrete mogelijkheden om in de Noordkop een Submarine Valley te vestigen waar niet alleen boten gebouwd worden, maar ook die van andere marines onderhouden. 

    Kiel is vol 

     ,,Dat gebeurt reeds in andere landen”, legt Isbrecht uit. ,,Onze werf in Kiel is bijna volledig bezet de komende jaren. Het komt ons dus goed uit om de boten op een andere plek af te bouwen. Bovendien schept dat werkgelegenheid in de regio waar dat gebeurt. We hebben hierover - omdat we nog in competitie zijn - geen overleg gevoerd met het ministerie van defensie, maar weten vanuit onze betrokkenheid bij de modernisering van de Walrusklasse dat het mogelijk is. In Den Helder is veel ervaring met het onderhoud van onderzeeboten.” 

    Reserves 

    Commandant Rob Kramer van de Koninklijke Marine staat echter nog niet te trappelen. Hij heeft reserves en wil daarom meer weten. Zijn woordvoerder overste Bernd Roelink meldt desgevraagd: ,,Het onderhoud van de boten moet uiteraard plaatsvinden in Den Helder, zonder twijfel. Admiraal Kramer heeft alleen niet direct vertrouwen in wat ’afbouwen’ betekent. Er zou een goede definiëring van moeten komen en dan moet er bekeken worden of dit wel reëel is qua capaciteit/personeel in de Noordkop”, stelt Roelink. 

    Werkgelegenheid 

    CDA-raadslid Kees Bazen meent dat het Duitse plan een serieuze kans is om de maritieme werkgelegenheid in de Noordkop voor de komende veertig jaar verder te verzekeren. 

    Bazen werkt voor het Marinebedrijf, maar zegt dit als bestuurder van de gemeente Den Helder: ,,Ik zou graag eens een avond met de Commandant van de Marine en andere stakeholders brainstormen over de mogelijkheden en wat wij vanuit de Noordkop-gemeenten kunnen doen. De provincie is aan zet, de klok loopt al. Nu eerst gezondheid in relatie tot corona en dan de economische gezondheid van de Kop.” 

    Volgens Kees Bazen laat het Marinebedrijf DMI bij de Walrusklasse al zien dat er in Den Helder expertise is om onderzeeboten te moderniseren: ,,Verbouwen is vaak nog moeilijker dan nieuwbouw.” Holger Isbrecht van tkMS is dat met Bazen eens: ,,Op het Marinebedrijf is de afgelopen decennia aangetoond dat het onderhouden en moderniseren daar in goede handen is.” 

    Mensen binden 

    Bazen denkt vooral aan de werkgelegenheid in de Kop van Noord-Holland en zegt: ,,Het is nu tijd om mensen te binden aan DMI. De zekerheid en het vooruitzicht op een lange periode werk moet zelfs ZZP’ers over kunnen halen om een baan bij de overheid te aanvaarden. Een moderne werf als DMI kan zich zo gereedmaken voor de toekomst.’’ 

    ,,De gemeente is al bezig met plannen om huizen te bouwen voor de nieuwe werknemers. Scholen bereiden zich voor op het concreet opleiden naar technisch werk. Als er ergens mensen wonen die verstand hebben van onderzeeboten varen en onderhouden dan moet je in de Noordkop zijn.”

    Noordhollands Dagblad

    0 reacties :

    Een reactie posten