Nieuw tijdperk breekt aan voor de werkgelegenheid

Datum:
  • maandag 13 januari 2020
  • in
  • Categorie: ,
  • Er breekt een nieuwe tijd aan voor Den Helder en de Noordkop. Na een kwart eeuw krimp gaat de economie weer bloeien. Een economie die rust op twee nationale pijlers: de Koninklijke Marine en de energiesector op zee.



    Vice-admiraal Rob Kramer kent geen twijfel: die vier nieuwe onderzeeboten voor de Koninklijke Marine gaan er komen. ,,De B-brief is naar de Tweede Kamer gestuurd”, zegt de marinecommandant. ,,Dat betekent dat de regering deze boten wil. Ook al zal het volgende kabinet pas besluiten welk consortium ze gaat bouwen.”
    Samen met havenwethouder Kees Visser schetst de commandant zeestrijdkrachten de nabije toekomst voor Den Helder. ,,Een sterke samenwerking tussen Defensie en de gemeente is van belang voor de regio, maar ook voor de Koninklijke Marine”, stelt de vlootvoogd. Het is een geluid dat hij al vanaf zijn aanstelling als CZSK laat horen, maar recent zijn artikelen in de krant verschenen die suggereren dat het civiele havenbedrijf in het keurslijf van de marine zit.
    Kramer fel: ,,Daar neem ik afstand van. Het klopt echt niet. De zeemacht komt uit een periode van een kwart eeuw van krimp. Er was gewoon geen geld voor uitbreiding. Daarom is de mogelijkheid van afstoting van kaderuimte aan onze kant van het Nieuwediep bekeken. Die mogelijkheid is bezien, maar er is nu een duidelijke keuze gemaakt om de Marsdiepkade voor de schepen van de Kustwacht te gaan gebruiken. Het nieuwe KW-hoofdkwartier komt aan die kant van ons haventerrein. Hoe mooi is het als hun vaartuigen dan voor de deur kunnen liggen?”

    Civiel

    De admiraal spreekt over ‘onze kant’ en ‘de civiele kant’ van de zeehaven. Kees Visser gaat over de civiele zijde en zegt: ,,De admiraal heeft gelijk. We trekken eensgezind op. Dat doen we al jaren, maar het TOP-overleg had geen doorzettingsmacht, de middelen om hierop door te pakken. Gezamenlijk hebben we daarom aan het ministerie van Binnenlandse Zaken een Gateway-review gevraagd. Dat gebeurt vaker binnen de overheid. Zo’n review is in feite een reset. Deskundigen onderzoeken het dossier, spreken betrokkenen en komen met een advies. De admiraal en wij zijn blij met dit advies, want het komt erop neer dat we het gezamenlijk over een andere boeg gaan gooien. We maken een nieuw plan en trekken daarmee richting Haagse ministeries.”
    Kramer knikt en vult aan: ,,We moeten echt de boer op. De KM heeft geen geld voor alle investeringen die nodig zijn om weer scheepsbouw in Den Helder te introduceren. Die broodnodige impuls voor de regionale werkgelegenheid in de Noordkop dient gefinancierd te worden door ministeries die daar verantwoordelijk voor zijn. Plus het bedrijfsleven. Want als, bijvoorbeeld, Saab-Damen of tkMS echt werk wil maken van plannen om onderzeeboten af te bouwen op de marinewerf, dan dienen zij ook in de buidel te tasten. Het bedrijfsleven zal leuk aan het werk verdienen, dus moet dan ook investeren.”
    Admiraal Kramer ziet als toekomstbeeld dat alle marineschepen in Den Helder onderhouden kunnen worden. Nu gaan grote schepen als de Karel Doorman, Johan de Witt en de Rotterdam nog naar werven in Amsterdam of Zuid-Holland omdat er in Den Helder geen dok is dat ze kan bergen. Kramer: ,,Bij DMI, het Marinebedrijf, is ruimte om een nieuw droogdok te bouwen. Dat kost klauwen met geld, maar gaat ook veel geld opleveren. En je hoeft het onderhoud niet te beperken tot oorlogsschepen. De overheid heeft veel meer vaartuigen. Die zijn hier ook welkom.”

    Stoer

    Visser: ,,Ik zou het stoer vinden als alle schepen van de rijksoverheid op termijn naar Den Helder komen om er te worden onderhouden. We hebben de techneuten, we hebben de faciliteiten, zeker als wat de admiraal wil, uitkomt. Wees ervan verzekerd dat de gemeente Den Helder dit streven van CZSK voor de volle honderd procent steunt.”
    Visser vervolgt: ,,Het is onze intentie om samen met admiraal Kramer en alle andere belanghebbenden de boer op te gaan en de geesten rijp te maken voor een renaissance van Den Helder als het maritieme knooppunt van ons land. We hebben als haven twee nationale pijlers: de Koninklijke Marine en de energiehaven. De Helderse haven kan daar een prominente rol in spelen. Sterker nog: gaat daar een prominente rol in spelen. Let maar op.”
    Noordhollands Dagblad

    1 reacties :

    Anoniem zei

    Zodra het besef doordringt bij de burgers dat ze door dit kabinet op een schandalige wijze zijn voorgelogen over de kosten van de energie plannen zal het snel gedaan zijn met de energie winning op zee. (windmolens)
    De politiek in Den Helder met een vooruitziende blik van een blinde, rekent zich al weer rijk. |

    Een reactie posten