Inmiddels begint de omvang van het knettergekke milieubedrog door te dringen tot het dagelijkse leven. Langzaam sijpelt de bittere waarheid door naar de uitgeknepen burgers. Er is geen duidelijker voorbeeld dan het dieselschandaal hoe de Europeanen voor de gek gehouden worden. Het dieselschandaal is niet dat de fabrikanten zo verkeerd waren, nee, het zijn de politici die van het begin tot het eind de boel in het honderd joegen. Het is werkelijk niet te geloven hoe een hele kaste van politici met in hun kielzog een kudde gehersenspoelde goedgelovigen in bijna kinderlijke blijheid zichzelf en anderen het leven zuur maakt.
Dieselgate begon met het veroordelen van diesel
Op een goede dag werd diesel veroordeeld door de politiek. Bij simpele mensen kun je met simpele praatjes grote effecten bereiken. Iedere politicus heeft wel eens een stinkende dieselmotor gezien, waarschijnlijk in een onderontwikkeld land waar ze te gast waren voor een milieuconferentie. Greta Thunberg-achtige figuren zeggen dan dat alle diesels zo stinken en dus moet de diesel uitgebannen worden. Zo maar van de ene op de andere dag.
Duitsland is een land dat groot geworden is met diesels. Een Duitse diesel is al lang niet meer een stinkende vervuiler. Integendeel, het is één van de schoonste en meest efficiënte krachtbronnen geworden en is bij de huidige stand van de techniek in auto’s zelfs béter voor het milieu dan elektrisch. Maar diesel werd veroordeeld en moest verdwijnen. En dan komt het geniepige achterbakse van de politicus helemaal naar voren. Ze vaardigden een aantal eisen en milieuregels uit waar de Duitse diesels aan moesten voldoen die in internationaal opzicht iedere concurrentiekracht teniet zou doen.
In het kort komt het er op neer dat je een diesel zo zuinig afstelt en met zulke lage toeren, dat de motor maar heel langzaam op gang komt en geen korte felle prestaties meer kan leveren. Voor de auto-industrie is dat natuurlijk funest, want daar tellen op zijn tijd de prestaties wél. Zo kon het gebeuren dat een bedrijf als Volkswagen in een enorm moeilijk parket kwam en in de toekomst duizenden mensen gaat ontslaan. Ze hadden de beste en de schoonste diesels ter wereld, maar mochten ze niet meer gebruiken in de concurrentiestrijd met diesels uit andere landen. Het gevolg was dat de motor zodanig ingeregeld was dat hij bij normaal gebruik voldeed aan de zeer strenge regels maar bij topprestaties niet. En op dat laatste werden ze gepakt door de politiek. Dieselgate stinkt echt. De échte dieselgate is de politiek, die zijn meest moderne basisindustrie in de waagschaal stelt en voor een groot gedeelte opheft voor het bereiken van één of ander vaag doel.
De prijs van dieselauto’s kelderde, maar alleen in West-Europa
Door alle politieke gekrakeel is er nóg een groep die enorm benadeeld is: dat zijn de dieselrijders zelf. Ze hebben een fantastische wagen gekocht, maar door alle politieke besluiten is de prijs gekelderd. Dat betekent miljarden verlies voor deze groep burgers. Daarnaast zijn er duizenden mensen en bedrijven die zo’n auto op afbetaling hadden gekocht en nog járen moeten betalen voor een bezit dat een groot deel van zijn waarde verloren heeft. En het wrange is: de kwaliteit van de wagens blijft onveranderd hoog en dat weten ze overal op de wereld. Er zijn tientallen bedrijven ontstaan die de diesels in de tien landen van West-Europa tegen lage prijzen opkopen en ze in zo’n 35 landen ter wereld tegen normale prijzen verkopen. Het in Nederland ontstane bedrijf Dealerdirect, het bedrijf achter sites als “ ik wil van mijn auto af.nl” is in vier jaar tijd gegroeid tot marktleider met een omzet van meer dan 4 miljard euro en dubbel-cijferige groeicijfers per jaar.
Zo beginnen de prachtige West-Europese diesels aan een nieuw leven in de rest van de wereld. Is dat de milieuwinst? De politici mogen zich op de borst slaan. Door een unieke basisindustrie om zeep te helpen, pakken ze de burgerij niet alleen hun werk en inkomen af, maar ook nog hun bezit.
0 reacties :
Een reactie posten