De spoedwet waarmee het kabinet de stikstofimpasse wil doorbreken, is donderdag aangenomen door de Tweede Kamer. Frank Hendrickx
Daarmee is de regering nog niet uit de brand. Doordat PvdA en GroenLinks tegenstemden, dreigt de wet te sneuvelen in de Senaat.
De spoedwet is niet alleen nodig als wettelijke voorwaarde voor de aanpassing van het veevoer, maar ook voor de zogenoemde ‘drempelwaarde’ die het kabinet wil invoeren. Met zo’n drempelwaarde zouden kleine projecten met een beperkte uitstoot zonder vergunningen hervat kunnen worden.
Inmiddels zijn er aanwijzingen dat het kabinet die plannen weer wil wijzigen. Het kabinet stuurt nu aan op regionale en lokale drempelwaarden die toegespitst zijn op specifieke Natura2000-gebieden, ook omdat de Raad van State zeer kritisch was over de invoering van een generieke landelijke vrijstelling.
De verlaging van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur maakt geen deel uit van de spoedwet. Die maatregel wordt hoe dan ook doorgevoerd per 1 maart. Uit berekeningen van het RIVM bleek eerder al dat de verlaging van de snelheid niet genoeg is om de woningbouw in de Randstad vlot te trekken. Daarvoor zijn aanvullende maatregelen nodig.
0 reacties :
Een reactie posten