Den Helder - Bedrijfsleven wil meepraten in een groep voor bereikbaarheid van de stad en haven
Arie Booy 5-12-2019
Het gezamenlijke bedrijfsleven dat met het Manifest N250 pleitte voor een tunnelbak ter hoogte van Ruyghweg en Van Kinsbergenbrug is opnieuw in actie gekomen.
Tijdens de bijeenkomst over de op handen zijnde renovatie van de Koopvaardersschutsluis en Zeedoksluis en het tijdelijk omvaren via Willemsoord om van en naar zee te komen, sprak woordvoerder Eef van den Broek in. „Wij doen namens het bedrijfsleven en de Koninklijke Marine een dringend beroep op de provinciale en gemeentelijke overheid”, zei Van den Broek.
„Er dient een permanente oplossing voor de knelpunten in de bereikbaarheid te komen”, waarschuwde hij de in De Kampanje aanwezige bestuurders. Mede namens scheepswerf Damen en de ondertekenaars van het Manifest N250 vroeg de woordvoerder om het openbaar maken van het haalbaarheidsonderzoek rond de renovatie van de sluizen: „We willen deze stukken graag zelf bestuderen om commentaar te kunnen leveren”, aldus Van den Broek.
Zorgen
Het bedrijfsleven, de marine, maar ook andere organisaties in de stad hebben zorgen over een flinke toename van de openstelling van diverse bruggen in het traject tussen de provinciale weg N250 en de zeehaven. Van den Broek maakte duidelijk dat voor dit knelpunt het afgelopen jaar meermalen aandacht is gevraagd: „We hebben echter geen antwoord gekregen.”
De wethouders Visser en Keur alsmede projectleider Adrie van Hoekelen van de Provincie hopen dat er in januari 2020 een volgende beslissende stap kan worden gezet in het traject. Volgens het bedrijfsleven is dat veel te snel.
Een woordvoerder van Peterson verwacht grote problemen voor de honderd grote vrachtwagens die gemiddeld per dag van de N250 via de Van Kinsbergenbrug naar de offshorehaven rijden en weer terug: „Als er steeds vaker bruggen open staan om het omvarende scheepaartverkeer doorgang te verlenen, loopt het verkeer op de weg grote vertraging op.”
De wethouders betoogden dat ze dit probleem scherp in de gaten zullen houden, maar wethouder Keur kon niet beloven dat de situatie bij het oude blijft: „Er moet wat gebeuren. Het onderhoud van de Koopvaardersschutsluis duldt geen uitstel. We zullen echt proberen de overlast tot een minimum te beperken.”
Ook wethouder Visser benadrukte dat hij de zorg van het bedrijfsleven niet wil bagatelliseren.
Damen
Voor scheepswerf Damen speelt er nog een ander probleem. Voor het grote drijvende dok is een doorvaartbreedte van tenminste 16,5 meter nodig in het Boerenverdriet. De Provincie wil de vaarweg versmallen naar 13 meter als het een schutsluis wordt. De reden daarvoor is beperking van de zoutinlaat. Damen, een belangrijke speler in de haven, pleit juist voor een bredere sluis.
Noordhollands Dagblad
0 reacties :
Een reactie posten