DEN HELDER - De deskundigen zijn het er niet over eens, de gemeente hoopt dat er veel nieuwe techneuten in de stad komen wonen.
Dat is de insteek van een discussie die op Twitter loskwam nadat deze krant artikelen publiceerde over beoogde werkgelegenheid.
Damen gaat het nieuwe transportschip voor de Koninklijke Marine afbouwen bij het Marinebedrijf. Damen en het Duitse tkMS hebben tevens vergevorderde plannen om de laatste fase van de nieuwe onderzeeboten voor de Nederlandse oorlogsvloot in de thuishaven te gaan uitvoeren. Begin dit jaar lanceerde Thyssen Krupp Marine Systems dit voornemen tijdens een persconferentie in Den Haag.
De scheepsbouwer uit Kiel sprak toen over de ontwikkeling van een Submarine Valley in Den Helder. Als dat doorgaat komt er regionaal werk voor duizenden techneuten in de scheepsbouw, elektronica en andere technieken die nodig zijn om vaartuigen te bouwen.
Daarnaast ontstaat bedrijvigheid voor toeleveranciers, vervoerders, de luchthaven, maar ook in de hotels en restaurants die diensten verlenen aan werknemers die tijdelijk in de regio actief zijn.
De gemeente Den Helder verwacht echter meer permanente vestiging van mensen die in Submarine Valley emplooi vinden. Om die reden worden woningbouwplannen gesmeed voor onder meer een deel van de Industriehaven en het voormalige terrein van Defensie achter de Bassingracht. Samen met Woningstichting wordt achter de schermen gewerkt aan nieuwe wijken waar het goed toeven is.
’Enig idee waar de kennis van onderzeeboten nu aanwezig is?’ vraagt Kees Bazen, CDA-politicus en leidinggevende op het Marinebedrijf, naar aanleiding van een kritisch Twitterbericht van de website Newdeep.nl.
De webmaster van Newdeep.nl is ook goed thuis in de Helderse maritieme wereld. Om die reden stelt hij op Twitter in reactie op een arikel in deze krant met als kop ’Damen wil extra banen regio’: ’Mooie toezeggingen om de orders binnen te halen. Transportschip, CSS reafbouwen in Den Helder is uitvoerbaar op steiger 24. Maar onderzeeboten bouwen is niet uitvoerbaar. Focus er op om het onderhoud goed in te regelen, dat wordt al een hele opgave’.
Kees Bazen begint zijn reactie als volgt: ’Wat een wijsheid Newdeep.nl. Enig idee waar de kennis van onderzeeboten nu aanwezig is?’ CDA-raadslid Bazen doelt op de expertise van het bedrijf waar hij werkzaam is op het gebied van moderniseren en onderhouden van de Walrus-klasse onderzeeboten.
Ook een marineman van de Onderzeedienst haakt op de discussie in. Onder twitternaam RichardOZD: „Waarom zou de afbouw van onderzeeboten niet uitvoerbaar zijn? Dat doen we nu toch ook al bij groot onderhoud?’.
De marineman heeft gelijk. Het moderniseren van de huidige boten komt immers op hetzelfde neer als afbouwen. De boten worden op de Helderse werf compleet gestript van binnen en weer voorzien van nieuwe installaties, leidingen en apparatuur.
Noordhollands Dagblad
0 reacties :
Een reactie posten