26-11-2019
Geachte heer van Zaanen, voorzitter Vereniging Nederlandse
Gemeenten,
Geachte heer Lievense, voorzitter commissie Raadsleden en
Griffiers van de Vereniging Nederlandse gemeenten,
Op
uw Algemene Leden Vergadering van 29 november a.s. ligt het besluit voor om het
Klimaatakkoord goed te keuren door de VNG.
Wij,
de 33 organisaties onderaan dit bericht, adviseren u met klem om het
Klimaatakkoord NIET goed te keuren.
Dit
doen wij op grond van de volgende feiten:
1.
De deelnemers aan de Klimaattafel Elektriciteit zijn niet geselecteerd
volgens de gepubliceerde criteria.
Bij
de selectie van partijen, welke mochten aanzitten aan de Klimaattafel
Elektriciteit, zijn in ieder geval die partijen uitgenodigd, die een groot
eigenbelang hebben bij de subsidies voor de bouw van windmolenparken.
De
33 partijen onderaan dit bericht hebben zich aangemeld voor de Klimaattafel
Elektriciteit in februari 2018, verenigd onder de naam NederWind, maar werden
geweigerd zonder opgaaf van redenen.
Volgens
de voorzitter van het Klimaatberaad, Ed Nijpels, en de Minister van Economische
Zaken en Klimaat, Eric Wiebes, waren de criteria voor deelname als volgt:
a)
De ingediende plannen moesten een bijdrage leveren aan de CO2-reductie.
b)
De ingediende plannen moesten kosten-efficiënt zijn.
c)
De ingediende plannen moesten draagvlak hebben.
Met
de 33 organisaties onder dit bericht hebben wij onder de naam NederWind een
plan ingediend om de investering in windparken op land te vervangen door een
gelijke investering in windparken op de Noordzee. Dit plan gaf een extra
CO2-reductie van 3,1 Megaton per jaar. GRATIS wel te verstaan. Dit plan voldeed
aan alle drie criteria, want:
a)
Het plan zorgde voor een extra CO2-reductie van 3,1 Megaton per jaar, zijnde
ca. 5 procent van de ambitie in het regeerakkoord van 2017.
b)
Het plan was GRATIS en daarmee kostenefficiënter dan ALLE andere plannen,
die in het Klimaatakkoord staan.
c)
Het plan werd gesteund door de 33 organisaties onderaan dit bericht en hun
achterbannen, waardoor er een groot draagvlak bestond voor dit plan. Door het
wegnemen van de overlast van windparken op land zou dit plan sowieso voor een
vergroot draagvlak hebben gezorgd voor de energietransitie.
Het
bovenstaande laat zien, dat de selectie van de deelnemers door Nijpels en
Wiebes in strijd was met de criteria zoals geformuleerd door Nijpels en Wiebes.
De selectie heeft dus plaatsgevonden op oneigenlijke gronden.
2.
De plannen van het Klimaatakkoord zijn niet de meest
kostenefficiënte plannen.
Immers,
het goedkoopste plan, nl. verplaatsing van windparken van land naar zee (zie
onder punt1) is geen onderdeel geworden van het Klimaatakkoord.
3.
De plannen van het Klimaatakkoord zijn niet de groenste plannen met de
grootste CO2-reductie.
Immers, het
groenste plan, nl. verplaatsing van windparken van land naar zee (zie onder
punt1) is geen onderdeel geworden van het Klimaatakkoord.
4. De plannen van het Klimaatakkoord zijn niet de plannen
met het grootste draagvlak.
Immers, het plan met het grootste draagvlak, nl.
verplaatsing van windparken van land naar zee (zie onder punt1) is geen
onderdeel geworden van het Klimaatakkoord.
5.
De uitkomsten van de Klimaattafel Elektriciteit dienen niet het algemeen
belang, maar de belangen van de subsidie-ontvangende deelnemers aan de
tafel.
De
subsidiëring van windparken op land gaat gepaard met verborgen
oversubsidies, die medio 2018 al waren opgelopen tot 1,5 miljard euro, te
betalen door de burger en te incasseren door de partijen, die wel mochten
aanzitten aan de Klimaattafel Elektriciteit. Deze cijfers zijn ontleend aan
publicaties door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Kees Vendrik,
voorzitter van de Klimaattafel Elektriciteit weigerde, toen hij met deze
cijfers door mij werd geconfronteerd in juni 2018, om minister Wiebes hierover
in te lichten, omdat, zo zei hij, de partijen aan de Klimaattafel Elektriciteit
(lees: de partijen, die de subsidies en oversubsidies opstrijken) hadden
besloten alles uit het Energieakkoord te laten zoals het was (lees: de
subsidies en oversubsidies in stand te houden). De deelnemers aan de
Klimaattafel Elektriciteit hebben dus hun eigen toekomstige winsten en
overwinsten geregisseerd en wilden de politiek verantwoordelijke (minister
Wiebes) niet confronteren met de miljarden aan teveel door hen te ontvangen
subsidies. De uitkomsten van de Klimaattafel Elektriciteit zijn dus niet
gebaseerd op het algemeen belang, maar dienen het belang van de
subsidie-ontvangende deelnemers aan de tafel.
Wellicht ten overvloede merk ik op dat de doelstellingen
van de RES v.w.b. de opwekking van hernieuwbare energie rechtstreeks
voortvloeien uit het Klimaatakkoord en dat daarmee dus ook de RES de
belangen dient van de subsidie-ontvangers aan de Klimaattafel Elektriciteit
en niet het algemeen belang.
--
Met vriendelijke groet,
Kees Pieters
namens:
Pottendijk
Windmolenvrij, Drenthe
Stichting Kleare Kimen, Oosternijkerk
/ Dongeradeel, Fryslân
Actiegroep Westenwind Tegenwind N34,
Drenthe
Bewonersgroep Uitbreiding Windpark
Delfzijl Zuid, Groningen
Zon voor Wind, Emmen, Drenthe
Zuidelijke dorpen van Delfzijl, Groningen
0 reacties :
Een reactie posten