De Natura-2000 gebieden krijgen jaarlijks gemiddeld 1600 mol te verwerken, waarvan slechts 70 mol afkomstig is van de snelwegen.
Maximum snelheid omlaag vanwege stikstof is volslagen zinloos en puur autootje pesten
Afbeelding: (2).
—————————————————————————————————————————————
Het Adviescollege Stikstofproblematiek probeert zijn bestaansrecht te bewijzen door het kabinet te adviseren om de maximum snelheid op de snelwegen flink te verlagen. Met 100 km/ uur zou het verkeer 14% minder stikstof uitstoten dan met 130 km/uur. Probleem is zoals met alle door de overheid gebruikte klimaatberekeningen dat weer niet het hele verhaal wordt verteld. Kijken we naar alle feiten, dan is zo’n verlaging van de max.snelheid op zijn best zinloze symboolpolitiek. Maar we kunnen ook rustig stellen: de terugkeer van het aloude linkse autootje pesten, want het snelwegverkeer draagt maar voor 4% bij aan de totale stikstofdepositie in de Natura-2000 gebieden. De theoretische besparing bedraagt dan ook maar 0,1 tot 1 mol, slechts een fractie van de 35 mol (depositie per hectare per jaar) die wordt aangehouden als veilige ondergrens voor natuurgebieden.
De Natura-2000 gebieden krijgen jaarlijks gemiddeld 1600 mol te verwerken, waarvan slechts 70 mol afkomstig is van de snelwegen. Daarnaast grenst maar 6% van de snelwegen aan deze Natura-2000 gebieden. Twee derde van deze snelwegen lopen over de Veluwe. Bovendien neemt het stikstofeffect van autoverkeer al op heel korte afstand van de snelweg af tot zeer geringe (totaal onschadelijke) niveaus.
Als de uitstoot van stikstof al zou moeten worden verminderd (de natuur verandert er slechts door, en je kunt er van mening over verschillen of dat negatief of juist positief is – zie ook link onderaan naar het artikel van 08-09), dan zou onmiddellijk grote winst kunnen worden behaald door de met afstand allergrootste veroorzaker aan te pakken: de landbouw, vooral omdat landbouwgebieden bijna allemaal aan Natura 2000 gebieden grenzen. Tweede grootste veroorzaker zijn stikstof emissies uit het buitenland.
Nog een reden waarom de verlaging van 130 naar 100 geen enkel effect zal hebben en daarom zinloos is: het vrachtverkeer, de grootste uitstoter onder de verkeersdeelnemers, mag nu al maar 80 km/uur. Een nog lagere maximum snelheid voor het vrachtverkeer is o.a. om verkeersveiligheidsredenen onmogelijk.
Kortom: als het kabinet Rutte inderdaad meegaat met dit onzinnige advies, dan levert dat een maximale vermindering van 14% van slechts 4% uitstoot op, vrijwel onmeetbaar dus, met nul effect. Maar laat de VVD er vooral mee akkoord gaan, want vermoedelijk zullen veel kiezers alsnog afhaken zodra ook de liberalen onder de drogreden van het klimaat en de natuur meegaan met het klassieke linkse autootje/automobilistje pesten.
Xander
Zie ook o.a.:
08-09: Ontdekking Universiteit Californië haalt officiële CO2 en stikstof propaganda compleet onderuit
0 reacties :
Een reactie posten