Den Helder -
Dat de Kop van Noord-Holland in 2018 sterk heeft gewonnen aan aantrekkingskracht op toeristen is verheugend en te danken aan meerdere factoren, zegt woordvoerder Jeroen Kor van promotieorganisatie Holland boven Amsterdam (HbA), het vervolg op de lokale en regionale VVV's behalve op Texel.
Richard Zut 12-8-2019
Landelijk was de groei in overnachtingen 3,9 procent, terwijl dat percentage met 5,7 procent in Noord-Holland Noord - en dus ook in de Noordkop - bijna de helft hoger lag.
Volgens Kor (commercieel manager HbA) komt dat vooral doordat goed wordt ingespeeld op de enorme en nog steeds groeiende aantrekkingskracht die Amsterdam op toeristen uit de hele wereld heeft.
HbA speelt daar op in met een groot aantal marketingactiviteiten, variërend van acties in allerlei media - ook online - tot een voortdurende stroom aan informatie via de eigen website die zorgt voor krachtenbundeling. Ook profiteerde deze regio in 2018 van het extreem warme weer en is sprake van een sterk verbeterd aanbod toeristische voorzieningen.
Duitse televisie
Adriana Stam van Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord, partner van HbA: ,,De impact van marketingactiviteiten werd bij toeristische ondernemers direct gemerkt. Voorbeeld daarvan is een piek in het bezoek van Duitse gasten naar aanleiding van een toeristische uitzending van de Duitse televisiezender WDR over de regio. Het betreffende tv-programma WDR Wunderschön is daar erg populair en trekt wekelijks 1 miljoen kijkers. De aflevering over Holland boven Amsterdam zorgde voor groei van het toerisme in de regio. Toeristische ondernemers meldden diezelfde avond nog een toename van hun websitebezoek en aantal boekingen.’’
Maar daarbij blijft het niet, want inmiddels is door HbA ook aangehaakt bij internationale campagnes van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen en is een samenwerking aangegaan met 100% NL Magazine en Telegraaf Media Groep.
Ook was HbA aanwezig op de Fiets- en Wandelbeurs in Utrecht en heeft de werkgroep MICE en Travel Trade zijn activiteiten uitgebreid voor de zakelijke markt met bijeenkomsten, marketingactiviteiten en een beurs. Stam: ,,Alles bij elkaar kwamen we daarmee onder de aandacht van 110 miljoen mensen.’’
Texel
Dat de Noordkop meelift op de forse groei wordt onderstreept door de de toename van het aantal bezoekers op het eiland Texel, dat voor haar eigen promotie nog steeds is aangesloten bij de VVV. ,,Texel wil juist niet meer bezoekers, maar zoekt het in hogere kwaliteit en mensen met een iets dikkere portemonnee, zegt VVV-directeur Frank Spooren uit Den Burg. 2018 zorgde dan ook voor 25 miljoen euro meer omzet in de toeristische sector op Texel.
Ook groeide het aantal toeristen (naar 1,2 miljoen) en de Teso-veerboot zette 5,5 procent meer mensen en 3,3 procent meer auto’s over.
Noordhollands Dagblad
0 reacties :
Een reactie posten