De EU wil ons klimaat redden met zogenaamd groene biobrandstoffen en heeft palmolie als “duurzaam” beschouwd.
29-8-2019
Aan de andere kant van de wereld worden regenwouden duidelijk gekapt om de 1,9 miljoen ton palmolie te produceren die elk jaar in Europese brandstoftanks terechtkomt, zegt Rainforest Rescue.
De Europese Unie wil het klimaat beschermen en de CO2-uitstoot van motorvoertuigen verminderen door brandstoffen te mengen met een toenemend aandeel van zogenaamd milieuvriendelijke “biobrandstoffen”.
Vorig jaar werd 1,9 miljoen ton palmolie toegevoegd aan dieselbrandstof in de EU – naast miljoenen tonnen even schadelijke koolzaadolie en sojaolie.
De plantages die nodig zijn om aan de Europese vraag naar palmolie te voldoen, beslaan een oppervlakte van 700.000 hectare – land dat tot voor kort nog regenwoud was en het leefgebied van 5.000 bedreigde orang-oetans. Ondanks het duidelijke beleid heeft de EU palmolie geclassificeerd als duurzaam geproduceerd.
Dit beleid is nu in de gezichten van de wetgever opgeblazen, waarbij wetenschappers bevestigen wat milieuactivisten en ontwikkelingsdeskundigen al lang beweren: biobrandstoffen helpen noch mensen, noch het milieu – en ze zijn zeker niet klimaatneutraal, zoals zelfs studies in opdracht van de EU laten zien .
Biodiesel uit palm- en sojaolie, maar ook uit in Europa geteeld koolzaad, heeft een grotere koolstofvoetafdruk dan diesel uit fossiele bronnen.
De EU moet haar biobrandstoffenbeleid onmiddellijk schrappen, maar de agro-industrie vecht hard om de status quo te handhaven. Niet verwonderlijk als men bedenkt dat biobrandstoffen momenteel alleen al in de EU voor een bedrag van 10 miljard euro worden gesubsidieerd.
Besluitvorming in de Europese Unie is een lang proces en er zijn veel verschillende actoren bij betrokken die studies, rapporten, argumenten en cijfers inbrengen. Honderden industriële lobbyisten proberen dit proces te beïnvloeden en ze doen hun best om hun financiële belangen te beschermen.
Vervolgens zullen het Europees Parlement en zijn commissies samen met de Raad van de Europese Unie overeenstemming moeten bereiken over een compromis op basis van het in oktober 2012 gepubliceerde voorstel.
Achtergrond
Elk jaar wordt 14 miljoen ton zogenaamde biobrandstoffen gemengd met benzine en diesel in de EU. Dit is gepland om tegen 2020 te groeien tot 30 miljoen ton, genoeg om tien procent van het aandeel fossiele brandstoffen te vervangen.
Steeds grotere hoeveelheden biobrandstoffen, of hulpbronnen zoals palm- en sojaolie die nodig zijn voor hun productie, worden vanuit het buitenland geïmporteerd.
0 reacties :
Een reactie posten